Athlon: verkeersveiligheid en MONO rijden baseren op samenhangende mobiliteitsvisie

26-10-2021
1342 keer bekeken

We spreken met de algemeen directeur van leasemaatschappij Athlon Nederland, Jean-Pierre Vissers. Met een vloot van maar liefst ruim 100.000 auto’s heeft de organisatie écht kijk op de wijze waarop verkeersveiligheid verweven moet zijn met het totale mobiliteitsbeleid van haar klanten.

Gebaseerd op hedendaagse eisen: duurzaam, veilig, efficiënt, flexibel en maatschappelijk verantwoord. Met het hogere doel altijd in het achterhoofd: komt iedereen iedere avond ook weer veilig thuis? Alle reden om het gesprek aan te gaan met deze bevlogen directeur. Wat doet Athlon om de veiligheid onderweg te bevorderen?

Practise what you preach

‘Kijk, ook ik ben werkgever. Verantwoordelijk voor zo’n 500 collega’s, waarvan een deel – gelet op de functie die ze uitoefent – in een leaseauto rijdt. Als werkgever heb je de zorgplicht voor een veilige werkomgeving, ook als deze zich op de weg bevindt. Onze medewerkers zijn ons grootste kapitaal en daar zijn we uiteraard zuinig op.’

‘Maar moet je wel reizen? Want duurzamer dan niet reizen wordt het niet. Daarom bieden we ook andere mobiliteitsoplossingen aan, zoals fiets en OV, geïntegreerd in ons totale beleid als werkgever. Gericht op het juiste niveau van welzijn, zodat iedereen een maximale prestatie kan leveren. In dat kader zijn we ook ons kantoor aan het herinrichten met de focus op hybride werken. Het wordt meer en meer een ontmoetingsplek voor collega’s, klanten en partners. Met ons thuiswerkbeleid stimuleren wij het thuiswerken in de toekomst zoveel mogelijk. We gaan ervanuit dat iedereen de helft van z’n tijd ook thuis kan werken.’

‘Dit sluit aan bij ons zogenaamde ‘5 stappen duurzaam mobiliteitsplan’. 1: weet je wel zeker dat je moet reizen? 2: als je moet reizen, wat is dan het beste vervoer? 3: als je kiest voor de auto, neem dan een elektrische. 4: onderweg? Rij dan veilig én zuinig. 5: compenseer de onvermijdelijke CO2-uitstoot die overblijft. Dat alles doen we simpelweg omdat we erin geloven. Om zo ook het juiste voorbeeld te geven aan al onze klanten. Want ik zou geen knip voor de neus waard zijn als ik het verhaal wél bij mijn klanten verkoop, maar het zelf niet toepas!’

Het verhaal moet landen

‘We zijn al lang geen traditionele aanbieder meer van leaseauto’s. We zijn meer en meer getransformeerd naar een mobiliteitspartner. Hoger in de waardeketen: van lamp naar licht. Zo’n verhaal moet landen bij onze klanten. Die moeten gaan begrijpen dat een integrale benadering, waarbij je vanuit een ambitie ook kijkt naar het algemene welzijn van je medewerkers, z’n weerslag heeft op het dagelijks veilig thuiskomen van z’n mensen. We willen dat iedereen veilig kan werken en daar hoort ook het veilig thuiskomen bij. Als het om een mobiele werkplek gaat moet die arboproof zijn, en dus MONO. Daarom ben ik blij met het programma MONO-zakelijk. Mijn ambitie? Dat we over een aantal jaren met een gerust hart kunnen constateren dat dit verhaal bij alle bedrijven is geland.’

Wat is er over 3 jaar bereikt?

‘We leven in een interessante tijd. Ik denk dat de trend van verduurzaming in samenhang met meer welzijn en veiligheid onomkeerbaar is. Er is écht sprake van een omslag. In 2024 heeft een groot deel van onze klanten deze omslag gemaakt en zijn we de nieuwe werkwijze volop aan het implementeren.’

‘Verduurzaming wordt door veel bedrijven al wel echt omarmd. Maar wat ons betreft is er een verband tussen het verminderen van incidenten en het vergroten van welzijn. En het mooie is dat werknemers er in toenemende mate ook om vragen – zo merken wij tenminste in onze eigen organisatie en van wat we opsnuiven bij onze klanten.’

‘Wij voorzien daarin met ons Athlon e-Driverprogramma. Dit e-learningprogramma vergroot je kennis en inzicht op het gebied van verkeersveiligheid en houdt deze up-to-date. Het programma is gedurende 12 maanden gratis te gebruiken door heel rijdend Nederland. Een extra argument om als werkgever in de war for talent je slag te slaan – zeker in deze steeds krapper wordende arbeidsmarkt!’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen