Van den Broek Logistics: MONO rijden volledig verankerd in ons DNA!

04-01-2021
479 keer bekeken

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Van den Broek Logistics is een logistieke dienstverlener uit Helmond met zo’n 150 collega’s, 80 vrachtwagens en een dekkingsgebied dat zich uitstrekt over de Benelux, N-Frankrijk en het Ruhrgebied. Directeur Karel van Rooij is een koploper als het gaat om invoeren van vernieuwingen.

Zo was hij een van de smaakmakers achter de experience week connected transport (2018) waarin de boordcomputers van zo’n 250 vrachtwagens gedurende een week gekoppeld waren aan een scala aan intelligente verkeersregelinstallaties in meerdere regio’s. 

Waarmaken van gemaakte afspraken

‘Veiligheid en daarmee ook MONO-rijden is gewoon helemaal verankerd in ons dna als dienstverlener. Als we een nieuwe klant werven dan is het waarmaken van onze afspraken uiteraard een voorwaarde. Betrouwbaar zijn. Dingen doen die je belooft. Dat valt of staat met discipline in onze eigen organisatie. Je houden aan de regels en richtlijnen. En dat hebben we als organisatie allemaal netjes opgeschreven in onze MVO-prestatieladder. Dat nemen we bij ons écht serieus. Want het hier gaat om voertuigen van 25 meter met 60 ton terreingewicht. Met een chauffeur van vlees en bloed. Dát kan alleen maar als veiligheid een essentieel onderdeel is van het algehele proces. En dan heb ik het over alle facetten, dus niet alleen op de weg, maar ook tijdens het laden/lossen of rangeren.'

Veiligheid bovenaan 

‘Nieuwe chauffeurs krijgen voor ze aan de slag gaan een driedaagse training. Ook chauffeurs die al een kwart eeuw ervaring hebben. Ze moeten de regels, de afspraken, onze structuur  tot zich nemen. En dat gaat best ver: we willen de uitstraling hebben van een fatsoenlijk en geordend bedrijf. Juist dát dwingt ook respect af bij onze klanten. En zoiets kun je niet half doen. Dat moet je goed doen. In alles wat je doet. Dus ook in MONO-rijden. Kijk, we zijn een plat bedrijf. We kennen elkaar en spreken elkaar daar ook op aan. Heel huiselijk! En voor de duidelijkheid: we zijn geen strafkamp, de operatie staat in dit alles centraal.’  

Paaltje gemist, bumper eraf

‘Natuurlijk gaat er ook weleens wat mis bij ons. Vooral tijdens het rangeren. Als een chauffeur nog even een appje wil sturen, net dat ene paaltje of die poort mist en dan een bumper eraf rijdt. We bespreken dat soort zaken met elkaar. Want in onze beleving gaat het bij dit soort zaken om bewustwording: realiseer je als chauffeur wat de consequenties zijn van dat gedrag.'

Verhoging verzekeringspremie doorbelasten onmogelijk 

‘Het hoeft geen betoog dat MONO-rijden ook een effect heeft op onze rendementscijfers. Kijk, als Van den Broek Logistics doen we het ten opzichte van onze branchegenoten supergoed qua aantallen schades. En dat moet ook wel, want die premies die stijgen echt jaar op jaar. En realiseer je dat ik een loonsverhoging kan doorberekenen in onze tarieven, maar wat denk je als ik bij mijn klanten aankom met een verhaal dat ik de verhoogde verzekeringspremie wil doorbelasten? Dat is een erg kort gesprek kan ik je verklappen!’

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.