Volstrekt normaal dat je elkaar aanspreekt op veiligheid en MONO rijden!

05-01-2021
786 keer bekeken

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

We spreken met Shell’s general manager mobility Hilmar van den Dool (die als eindverantwoordelijke voor zo’n duizend Shell-tankstations in de Benelux/Frankrijk vaak op pad is) over de wijze waarop Shell MONO heeft verankerd in de dagelijkse operatie.

Shell heeft een lange historie als het gaat om integreren van veiligheid in de dagelijkse cultuur van de organisatie. Zo maakt het bedrijf sinds 2009 gebruik van de ‘life saving rules’  en wordt er actief gewerkt aan het verzilveren van het gezamenlijke ‘goal zero’ doel. Wat zoveel inhoudt als met elkaar dagelijks werken om ervoor te zorgen dat niemand (‘nul mensen’) geconfronteerd worden met een blijvend letsel.  

Veiligheid is voor ons dé ‘license to operate’

‘Als energieleverancier voeren wij complexe projecten uit. Daarin is veiligheid absoluut key. En dat we dat ook écht menen blijkt wel uit het feit dat we iedere meeting letterlijk beginnen met het onderwerp veiligheid. Voor ons is dat dé ‘license to operate’. Daarin past het MONO-gedachtegoed naadloos. En voor ons als Shell is dat héél normaal. Zie het een beetje dat het raar voelt als je in je auto stapt en je gordel niet omdoet. Dat voelt toch vreemd, of niet soms? Het gaat zelfs zover dat we onze mensen trainen in ‘defensive driving’: wees je bewust van het feit dat je als weggebruiker slingerende andere weggebruikers tegen kunt komen die dan hoogstwaarschijnlijk aan het appen zijn. Wees daar dan alert op houd voldoende afstand.’

Geef leed een gezicht

‘Wij zijn ook mensen. En net als iedereen hebben wij ook de neiging om risico’s te bagatelliseren. In de geest van ‘och, dat zal mij toch niet overkomen’. Juist daarom maken we het persoonlijk en geven we leed ook een gezicht. Een directe collega bijvoorbeeld wiens echtgenoot afgelopen jaar is aangereden door een appende beroepschauffeur en die dat ongeluk niet heeft overleefd. Juist het daarover hebben met elkaar, dat raakt, dat maakt impact! Zo proberen wij te werken aan het draagvlak achter deze strenge regelgeving.'

Volstrekt normaal dat je elkaar aanspreekt

‘Het mooie is dat dit inmiddels zo normaal is dat we elkaar er gewoon op aanspreken. En dat stimuleren we ook. Want dat was immers de gemaakte afspraak van ‘goal zero’: iedereen gezond op je bestemming’. En dat dit zeker niet vrijblijvend is blijkt wel uit de glasheldere toon van Van den Dool: ‘ik kan een verkeerde inschatting maken als het gaat om het rendement van onze operatie, maar de kortste route om buiten te staan in dit bedrijf is het veronachtzamen van de veiligheidsregels. Voor ons als Shell collega’s (en onze onderaannemers) is het volstrekt not done om te bellen in de auto. Punt.’

Verantwoordelijkheid nemen

‘We zijn een professionele organisatie waarin we het belangrijk vinden om onze verantwoordelijkheid te nemen. En qua mobiliteitsbeleid betekent dat anders reizen. Minder CO2-uitstoot. Zo komt meer dan 70% van de duizend collega’s van ons Rotterdamse kantoor met OV of fiets. Alle nieuwe leaseauto’s zijn inmiddels elektrisch. Wij zien duidelijk dat er sprake is van een wisselwerking tussen enerzijds duurzaamheid (je leeft op de aarde van je kleinkinderen) en anderzijds veiligheid (je wil geen andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen). Voor ons past dat onder de noemer om je maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen!’

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.