Voor Arcadis rij je mét gordel, zónder drank en zónder telefoon

18-01-2021
966 keer bekeken

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Als baas van een ingenieursbureau met in Nederland zo’n 2.200 collega’s voelt algemeen directeur van Arcadis Gert Kroon zich persoonlijk verantwoordelijk dat z’n mensen ook iedere avond weer gezond thuiskomen.

Arcadis voert een duidelijk mobiliteits- en veiligheidsbeleid waarin niet alleen serieus werk wordt gemaakt van de ‘footprint’ van Arcadis op vlak van CO2-uitstoot, maar waarbij het bellen in de auto voor zakelijke Arcadis kilometers verboden is.

Minder reiskilometers, meer aandacht voor duurzaamheid

‘Sinds een aantal jaren werken we binnen Arcadis aan de operationalisering van een duidelijk mobiliteitsbeleid, waarin we autorijden zoveel mogelijk ontmoedigen. Juist daarom hebben we in Nederland een 10-tal kantoren (in feite een soort van ‘dockingstations’) – op steenworp afstand van een intercitystation. We zien ook dat ons wagenpark met ‘auto’s van de zaak’ in de afgelopen jaren behoorlijk krimpt (was: 800-900 leaseauto’s; nu minder dan 600) nog los van de toenemende elektrificering ervan. Maar ook promoten we deelauto’s, fiets en OV. Zo hebben al onze leaserijders ook een NS-businesscard.'

Niet meer bellen in de auto

‘Naast duurzaamheid kennen we binnen Arcadis sinds een aantal jaren een duidelijk ‘health & safety programma’. Alles gericht op het gezond houden van onze collega’s waarbij we ons hebben laten leiden door de vraag: waar gebeuren ongelukken, zoals op kantoor, op de bouwplaats, in het verkeer. En dat gaat behoorlijk ver: om fit te blijven op kantoor neem je niet de lift, maar de trap, en als je de trap neemt dan houd je de leuning vast. Wat dus betekent dat collega’s die de trap nemen met in de ene hand een dampende kop koffie en in de andere hand een open laptop daarop worden aangesproken. Heel huiselijk. Maar het betekent ook niet bellen in de auto. Wat we als management ook écht serieus nemen. Practise what you preach. Ik doe het zelf ook niet meer: voorheen spaarde ik de telefoontjes op voor mijn terugreis, altijd wel zo’n 5 a 6 mensen die ik moest terugbellen, nu heb ik een uurtje qualitiy time en kan ik wat afschakelen. Dat is ook winst in ons gejaagde bestaan’.

Deels afgedwongen door opdrachtgevers

‘Als Arcadis hebben we een aanzienlijk klantenpotentieel in de olie- en gasbusiness. Daar was al sinds jaar en dag een strak beleid, waarin bellen in de auto not done is. Onze collega’s die voor deze opdrachtgevers werkten, hadden dat gedrag al geïncorporeerd in hun dagelijkse routine. En het mooie is: wij vragen dat nu ook van onze onderaannemers. Het is inmiddels een zodanig onderdeel van onze dagelijkse werkwijze dat we dat steeds normaler vinden worden.’

Terecht dat overheid appèl doet op werkgevers 

‘Deze aanpak waarin we publiek/privaat ieder vanuit eigen rol en verantwoordelijkheid dat monster van verkeersveiligheid aanpakken, spreekt me bijzonder aan. Het is terecht dat wij daar ons steentje aan bij moeten dragen als werkgever. Gericht op een veilig BV Nederland, elke dag weer opnieuw. En zo voel ik dat ook: ik ben uiteindelijk verantwoordelijk voor de wijze waarop de zakelijke kilometers worden afgelegd door onze 2.200 collega’s. Dat is iets wat in mijn cirkel van invloed ligt. En daar maak ik me dus druk om. Alles gericht om weer gezond thuis te komen. En natuurlijk moet je uitleggen waarom dat zo essentieel is. Waar de benefits zitten, zowel voor de maatschappij, als voor onze organisatie als voor iedere afzonderlijke professional.’

 

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.