5.000 bezorgers in drukke steden: verkeersveiligheid voor Thuisbezorgd.nl erg belangrijk

22-02-2021
704 keer bekeken

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Wendy Man is medeverantwoordelijk voor zo'n 5.000 bezorgers van de eigen bezorgservice Scoober, die actief is in de grote steden in Nederland en dagelijks tienduizenden maaltijden bezorgt die besteld zijn via Thuisbezorgd.nl. Zij geeft ons een kijkje in de keuken over hoe zij omgaan met MONO.

Scoober vervoert maaltijden met fiets of e-bike, vooral bestuurd door parttime studenten in de leeftijdscategorie van 16-25 jaar. Al meer dan 20 jaar een booming business.

Wendy Man, medewerker thuisbezorgd.nl
Wendy Man

Uitgebreide onboarding

‘Verkeersveiligheid is voor ons écht een essentiële kernwaarde. We investeren flink in opleiding en training. Dat is de "onboarding" van nieuwe bezorgers. Onze nieuwe collega’s halen we als het ware door de veiligheidswasstraat. Met presentaties en filmpjes laten we  zien in wat voor soort verkeerssituaties onze maaltijdbezorgers terecht kunnen komen en wat wij dan van hen verwachten qua houding en gedrag. Dan hebben we het niet alleen over gevaarlijke kruispunten, of gladde tramrails, maar ook over de drukte van een stad als bijvoorbeeld Amsterdam.'

'Daarna volgt een praktijkoefening met een zogenaamde "driver captain", een door de wol geverfde collega die een dag met je meegaat en je confronteert met de meest ingewikkelde situaties. Je krijgt direct feedback en tips hoe je het nog beter kunt doen. En dat herhalen we met enige regelmaat.'

Interactie met wegbeheerders

‘Naast investeren in onze bezorgers en ze op pad sturen met de juiste tools (zoals een telefoonhouder), voeren we ook gesprekken met gemeentes vanuit hun rol als wegbeheerder. Die gesprekken laten we zoveel mogelijk voeren door onze bezorgers zelf. Zo stuurden we onlangs 20 bezorgers naar een overleg met de gemeente Amsterdam om  te spreken over specifieke gevaarlijke kruispunten of rotondes. Want wie weet nou beter dan onze bezorgers waar die gevaarlijke punten zijn. En met welke verbeteringen dat dan opgelost kan worden. Wij merken dat we op deze manier ook effectief zijn als het gaat om het verzilveren van concrete maatregelen.'

Feedbackloop

‘Daarnaast is het organiseren van een zogenaamde feedbackloop cruciaal. De app die onze bezorgers gebruiken, geeft hen een duidelijke uitleg over de details van het ophalen (bij een restaurant) of het afleveren (bij een klant) van de maaltijden. In geval van onverwachte situaties kan men support krijgen van onze afdeling ‘Live Operations’. Denk bijvoorbeeld aan een dichte deur, omdat de klant nog niet thuis is, of een moeilijk te vinden bezorgadres. Van die details leren we voor een volgende keer. Zo wordt ons totale bezorgproces niet alleen efficiënter, maar ook veiliger.'

Gamification

'Als we dit gesprek over één of twee jaar zouden voeren, weet ik zeker dat we verder zijn met zaken als gamification, waarbij we onze bezorgers belonen voor goed en veilig gedrag. Technisch kan dat en we zien dat collega’s daar hele goede resultaten mee scoren. Werkplezier, klantwaarde en veiligheid gaan dan hand in hand. Win-win heet dat!’

 

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.