Feenstra: je werkt veilig of je werkt niet

26-02-2021
481 keer bekeken

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

In ons land rijden ongeveer 1.000 auto's van Feenstra (warmte, beveiliging, ventilatie en zonne-energiesystemen). Bij Feenstra werken zo'n 1.500 man. Maud Provily, HR-directeur, is verantwoordelijk voor HSEQ (health, safety, environment, quality). Hoe kijkt zij aan tegen veiligheid en mobiliteit?

Je werkt veilig of je werkt niet 

'Bij alles wat we doen staat veiligheid centraal. Want voor ons is het essentieel dat onze mensen ’s avonds weer veilig thuiskomen. Niet voor niets is veiligheid als één van de 4V’s in onze kernwaarden verankerd (naast vakmanschap, vertrouwen en vooruitstrevend). Onze vakmannen leggen gemiddeld zo’n 6 tot 8 bezoeken per dag af. Hun werkplek is de bus. Dat moet dus veilig.’

Last minute risicoanalyse

‘We sturen erg op eigen verantwoordelijkheid. Alleen onze professionals kunnen inschatten of het verantwoord is wat ze doen. Bijvoorbeeld toen het laatst zo sneeuwde en de wegen glad waren. "Is het hier bij mij veilig genoeg om te kunnen vertrekken?" Want de situatie in de Haagse binnenstad kan heel anders zijn dan op het platteland in het noorden. Onze monteur moet daarin een eigen afweging kunnen maken.'

Registreren onveilige situaties

‘Zo’n veiligheidscultuur moet je goed ondersteunen. Zo registreren we alle onveilige situaties, heel toegankelijk via een app. Dat doen we niet alleen bij onveilige situaties in het verkeer, maar ook bij de klant. En we bespreken dat. Zo ontwikkelen we samen met onze vakmensen een toolbox die we op basis van hun bevindingen samenstellen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de plaats van de navigatie, het uitrusten van dodehoekspiegels met sensoren of het uitschakelen van de pop-ups van de email.' 

'Voor ons veiligheidsbeleid gebruiken we geen dikke handboeken, maar striptekeningen en een geplastificeerde plaat in de vorm van een animatie. Dat werkt goed, we zien dat dit resultaat oplevert en dat onze mensen er met plezier mee werken. Wat wil je nog meer?’

Effect van corona

‘Door corona gaan we onze werkwijze in relatie tot ons mobiliteitsbeleid versneld  implementeren. Want we zien nu dat je een deel van de werkzaamheden ook prima thuis kunt uitvoeren. Dat hybride werken gaan we – naast verduurzaming van ons wagenpark – verder omarmen als onderdeel van een toekomstvast mobiliteitsbeleid. Kantoor krijgt een ontmoetingsfunctie die digitaal gewoon niet mogelijk is. Dat komt ongetwijfeld de verkeersveiligheid ten goede. Zo dragen wij als Feenstra daar ook ons steentje aan bij.'

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.