Royal HaskoningDHV: gedragsverandering kost tijd, blijf het stimuleren

06-04-2021
301 keer bekeken 0 reacties

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

De missie van Royal HaskoningDHV is ‘Enhancing Society Together’, gebaseerd op veiligheid, gezondheid en duurzaamheid. Verkeersveiligheid hoort ook bij die missie. We spreken erover met Anton van der Sanden, directeur Nederland.

Van der Sanden is verantwoordelijk voor ruim 3.000 professionals en een leasevloot van zo’n 575 auto’s.

Incident met een opdrachtgever

‘De wake-up call om verkeersveiligheid mee te nemen in het mobiliteitsbeleid kwam doordat een van onze collega’s in de auto was gebeld door een Shell opdrachtgever. Die vond dat volstrekt onacceptabel. Dat was het moment waarop we dachten "hier moeten we nu echt werk van gaan maken." Maar vergis je niet: zo’n gedragsverandering kost veel tijd voordat je resultaten ziet. Inmiddels zijn we 10 jaar verder. Nog steeds vraagt het dagelijks om aandacht. Je moet het blijven stimuleren.’

Verbod op conference calls

‘Een verbod op bellen in de auto vonden we een brug te ver. Onze mensen zijn professionals, die goed kunnen omgaan met hun eigen verantwoordelijkheid. Daarom zeggen we: als je belt, hou het dan kort, minder dan één minuut. Beperk het tot een compacte boodschap. Maar over conference calls zijn we heel helder: dat is gewoon not done.'

Veiligheid en gezondheid

‘Het is bij ons normaal om een opdracht te beginnen met een veiligheids- en gezondheidsplan (V&G). Dat staat als een van de eerste activiteiten op de agenda. Zo maken we het veiligheidsbeleid concreet. Je merkt dat mensen elkaar erop aanspreken. Maar ook onze opdrachtgevers. We maken het onderwerp bespreekbaar.'

Niet terugvallen in oud gedrag

‘Wat ik écht erg zou vinden is als we direct na corona weer met z’n allen terugvallen in oud gedrag. Wij gaan over tot hybride werken (2/3 dagen per week thuiswerken) en nemen dus minder deel aan het verkeer. Hier ligt een kans voor Den Haag om meer richting te geven, zodat we ook na corona met z'n allen minder onderweg zijn. Dat komt de verkeersveiligheid alleen maar ten goede!’

 

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.