Transdev: veiligheid voor onze passagiers en collega’s in alles op nummer 1

19-04-2021
608 keer bekeken

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Michael de Ruiter is Chief Performance Officer van mobiliteitsbedrijf Transdev. Hij is medeverantwoordelijk voor maar liefst 500.000 reizen per dag. Transdev doet dat onder meer met de sterke merken als Connexxion, Hermes en Witte Kruis. 'Veiligheid nemen we in alles bijzonder serieus.'

‘Als mobiliteitsbedrijf hebben we een speciale verantwoordelijkheid naar al onze passagiers, patiënten en onze eigen collega’s. Daar hebben we veel voor over. Het beste materieel, het beste personeel, de beste opleidings- en faciliteringstools, uitgedokterde roosters, onze eigen instructeurs en onze eigen lesbussen.'

Kort op de bal 

'We hebben onze eigen academie hebben waarin we steeds onze mensen de laatste kneepjes van het vak bijbrengen. En dat is zeker niet vrijblijvend: zo volgen we alle incidenten en gaan we terug naar de bron. Chauffeurs die te veel schades veroorzaken krijgen een mentor toegewezen die actief met hen meerijdt. Want alleen door heel kort op de bal te blijven zitten zie je dat we het aantal incidenten heel overzichtelijk kunnen houden.' 

State of the art techniek én opleiding

‘Onze nieuwste bussen zijn uitgerust met cameraspiegels. Dat verhoogt de veiligheid voor de chauffeur en medeweggebruikers. De chauffeur kan daarmee de lengte van de bus aanzienlijk beter inschatten, het zicht in het donker en bij slechtweer is beter en het is ook praktisch: de spiegels hangen niet meer als grote flappen aan de bus. Die sneuvelden nog weleens en dan kan een bus niet meer verder rijden.' 

'Maar we investeren ook fors in bijvoorbeeld een ‘rijwijzer-programma’. Waarbij we onze chauffeurs – ook middels rijsimulatoren – trainen in optimale rem- of acceleratiebewegingen. Met als niet onbelangrijke winst een beter comfort voor onze reiziger. Maar ook lagere brandstofkosten en minder schades.' 

Strenge selectie aan de poort

‘Je wordt niet zo maar chauffeur bij ons. Dat is een fors selectieproces. Het feit dat we zulke lange dienstverbanden hebben is een graadmeter voor onze attractiviteit als werkgever.'

Belang van goed plannen

‘Stress bij de chauffeur kun je voorkomen door een realistische planning te maken. Roosters en rijtijden die zo zijn uitgedokterd dat ze de werkelijkheid ook écht evenaren. Want we hebben er niets aan als een chauffeur gestrest achter het stuur zit. Eén ding weten we zeker: dat komt verkeersveiligheid niet ten goede!’

Toekomst

‘Als we dit gesprek over een jaar of drie weer zouden hebben dan weet ik zeker dat we qua techniek nog een flinke stap voorwaarts hebben gezet. Met meer veiligheidsvoorzieningen zoals camera’s of sensoren. Maar ook stillere bussen en automatisch rijden, zoals we dat nu op de gesloten baan doen bij het Rivium in Capelle aan de Yssel. Ik weet zeker dat dit soort toepassingen de verkeersveiligheid ten goede komt. Want die systemen zijn – zeker als er sprake is van proven technology – écht veel alerter dan dat wij als mensen kunnen zijn.'

 

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.