Hutchison Ports ECT: écht alles begint bij veiligheid, dus óók veiligheid onderweg

07-05-2021
251 keer bekeken

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Door het ontbreken van openbaar vervoer van en naar de Maasvlakte, faciliteert ECT sinds 1995 het woon-werkverkeer met pendelbussen, waar ongeveer de helft van al het personeel gebruik van maakt. We spreken Rob Bagchus, hoofd public affairs van Hutchison Ports ECT Rotterdam.

Bij Hutchison Ports ECT staat veiligheid op één. Dit betreft de veiligheid van de 1.800 collega’s, aannemers, vrachtwagenchauffeurs en bezoekers, maar ook de veiligheid op haar haventerreinen, met een omvang van ruim 450 hectare. 

‘Het gaat dagelijks om 23 bussen die zo’n 900 collega’s halen en brengen van en naar hun woonadres (in bijvoorbeeld Hellevoetsluis, Spijkenisse, Rhoon of Rotterdam). Niet alleen omwille van duurzaamheid en efficiency, maar vooral met het oog op veiligheid. Denk bijvoorbeeld maar aan de collega’s die uit de nachtdienst komen en dan nog naar huis moeten rijden.’

Ons werk brengt veiligheidsrisico’s met zich mee

‘Wij werken hier met groot en zwaar materiaal en we komen veel aan boord van schepen. Dat werk brengt veiligheidsrisico’s met zich mee. We moeten voorkomen dat het te veel routine wordt. Al onze medewerkers moeten zich dagelijks bewust zijn van die risico’s. Logisch dus dat we er nadrukkelijk over communiceren, maar ook opleiden en trainen. Want goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers maken het verschil in veiligheid, service en performance.’

Twee soorten vervoer

‘Het gaat hier op de terminal om twee typen vervoer: ons eigen personeel en de goederenstroom van containers. Daarbij staat veiligheid in alle aspecten op nummer één. Uiteraard moeten onze collega’s na het werk veilig thuiskomen. Daarom faciliteren we al een kwart eeuw het woon-werkvervoer met een netwerk van pendelbussen, ook voor ons kantoorpersoneel. Dat marcheert prima. En voor de goederenstroom die de terminal verlaat zetten we sinds een aantal jaren heel fors in op vervoer via spoor en binnenvaart. Zo dringen we ook het verkeer op ons haventerrein verder terug, wat de veiligheid ten goede komt.’

Uitwisselen van bestpractices

‘ECT participeert als onderdeel van Hutchison Ports in een netwerk van 53 havens in 27 landen. We delen ook best practices op het gebied van veiligheid met elkaar. Zo leren van elkaar, met veilig werken als uitgangspunt.'

Toekomst

‘Ik weet zeker als we dit gesprek over een jaar of drie nog eens zouden hebben dat we dan op een aantal fronten weer verder zijn in ons veiligheidsdenken. Dat is een voortdurend (leer)proces.’

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.