Als een veilige weg je core business is, dan ben je verplicht om je veilig te gedragen op die weg!

31-05-2022
158 keer bekeken

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Deze Zwitserse fabrikant levert intelligente productiesystemen en diensten voor het reinigen en opruimen van verkeersgebieden. Een veilige én schone weg is dus hun core business. Een duidelijk intern beleid m.b.t. verkeersveiligheid en MONO mag dan niet ontbreken. In gesprek met: Aebi Schmidt.

Hiervoor spreken we Joost Sterenborg, Head Proposition & Services Development bij Aebi Schmidt. Naast het reinigen en opruimen van verkeersgebieden produceert het bedrijf ook machines voor het onderhoud van groenvoorzieningen. Denk aan veegmachines, sneeuwploegen, zoutstrooiers, en maaiers. Hun klanten zijn overwegend wegbeheerders, gemeenten en organisaties als Schiphol.

In Nederland is Aebi Schmidt actief met ruim 250 collega’s. Ze hebben een wagenpark van circa 40 auto’s voor onder meer hun servicemonteurs die dagelijks onderweg zijn. Een typisch voorbeeld van de 'mobiele werkplaats' dus. Hoe zorgt Aebi Schmidt ervoor dat dit mobiele werken veilig gebeurt? Je leest het in dit interview!

Ons hogere doel is een veilige weg

‘Onze missie bij Aebi Schmidt is een veilige weg. En dat betekent ‘noblesse oblige’: dat kan in onze beleving alleen maar als je daar zelf ook het goede voorbeeld in geeft. Iedere dag weer! Waarbij veiligheid in alle opzichten een essentiële waarde is van onze organisatie. Uiteraard betekent dat MONO-rijden: zéker niet appen of sms-en achter het stuur (tenzij men rustig op een parkeerplaats staat). Zo hebben wij zelfs een systeem geoperationaliseerd voor de zoutstrooiers waarmee men met één druk op de knop vanuit de vrachtwagen een basale boodschap kan afgeven aan de centrale. Zoals ‘vertraging, sta in de file’ of ’zout is op, nu laden’. En dit alles nog los van de juiste werkkleding, helm, schoenen met stalen neuzen of de veiligheidsmarkeringen op onze voertuigen. Dit alles dan ook gecombineerd met onze Zwitserse precisie vanuit een gezonde discipline om ook de regels en richtlijnen netjes op te volgen. Want zeg nou zelf: die zijn er toch niet voor niets?’

Ook bij weer en wind op pad!

‘Realiseer je dat wij altijd paraat moeten staan. Februari 2021 bijvoorbeeld. Toen de sneeuw in een korte tijd met bakken uit de hemel kwam, dan is het écht alle hens aan dek. Die zoutstrooiers en sneeuwploegen zijn dan opeens 48 uur full swing operationeel – terwijl sommige machines daarvoor langere tijd niet zijn gebruikt. Dan treedt er altijd wel een acute storing op waar onze monteurs direct bij moeten zijn. Dáárom schenken we ook aandacht aan rijden onder extreme omstandigheden in bijvoorbeeld onze toolboxen, zodat onze montours zich daar permanent van bewust zijn. Oók in onze teamoverleggen komt dat frequent aan de orde, uiteraard aan de hand van hele concrete casuïstiek. Vanuit de praktijk. Niet voor niets dat we al onze monteurs ook geëquipeerd hebben met een alarmbutton waarmee men met één druk op de knop direct 112 kan activeren.’

Autonoom rijden

‘Wij zien voor de komende periode door nieuwe technische ontwikkelingen mooie dingen gebeuren als het gaat om het vergroten van de verkeersveiligheid. Denk dan bijvoorbeeld aan de toepassing van rijhulpsystemen en autonoom rijden. Nu moet bijvoorbeeld de chauffeur van een veegmachine zowel op het verkeer letten als de veegwagen strak langs de stoeprand manoeuvreren. Als zo’n voertuig uitgerust is met camera’s en sensoren kan die chauffeur zich helemaal focussen op het verkeer’.

Veilig werken in winterse omstandigheden | Een werknemer aan het woord

Henk Slotman, één van de servicemonteurs van Aebi Schmidt, is zich  erg bewust van zijn eigen veiligheid en die van andere weggebruikers wanneer hij onderweg is.

‘Ondanks dat in de winter de druk hoog kan zijn om machines weer operationeel te krijgen, gaat mijn eigen veiligheid en die van andere weggebruikers voor. Als ik onderweg een ongeluk krijg, wordt de machine überhaupt niet gerepareerd. Soms kies ik er daarom in de winter voor om om te rijden. Ik vermijd dan kleinere binnenwegen en als ik de situatie op de weg niet vertrouw probeer ik een andere route en kijk of die beter begaanbaar is. Uiteraard met twee handen aan het stuur en twee ogen op op de weg. Zonder afleiding dus van smartphones en dergelijken.'

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.