Dagelijks stoppen ze wel ergens in onze straat om pakketten af te leveren; de bekende geel met rode voertuigen die bijna allemaal elektrisch aangedreven zijn of rijden op de duurzame brandstof hvo-100. We hebben een verdiepend gesprek met Manager Operations Learning & Development van DHL eCommerce Benelux, Ivette van Wijgerden die met haar team de opleiding van bezorgers als zwaartepunt van haar verantwoordelijkheden heeft. Ivette legt ons uit hoe DHL eCommerce dag in, dag uit rekening houdt met verkeersveiligheid. Wetende dat al die pakketten in Nederland afgeleverd moeten worden gebruikmakend van het drukste wegenverkeersnet ter wereld met 9.4 miljoen personenauto’s en meer dan een miljoen bestelwagens...
Efficiëntie door hoge dichtheid
Kun je ons iets vertellen over hoe DHL eCommerce georganiseerd is?
"Zeker. Bij DHL eCommerce draait het om pakketten en pallets, die namens bedrijven worden geleverd aan zakelijke en particuliere adressen of van consument naar consument. Op vier nationale sorteerhubs en veertien regionale sorteerhubs vindt de sortering plaats. Vanuit de RegionHubs worden pallets bestemd voor zakelijke adressen bezorgd en afgehaald. Vanuit de CityHubs, waar we er verspreid over heel Nederland 130 van hebben, rijden korte routes met pakketten bestemd voor consumenten en bedrijven, waaronder ook de 4.000 DHL ServicePoints.
Ruim 13.000 collega’s werken voor DHL eCommerce. Dit kan op piekmomenten rondom de kerst en in het voorjaar zelfs oplopen tot 15.000. Daarmee heeft DHL een heel efficiënt netwerk opgebouwd met een hoge bezorgdichtheid waarbij bezorgers hun bezorggebied goed kennen. Dit om ervoor te zorgen dat de afgelegde routes steeds zo kort mogelijk zijn, met zo min mogelijk kilometers. Zo gaan we slimmer, duurzamer en veiliger onderweg."
Veiligheid by far op nummer 1
Hoe belangrijk is verkeersveiligheid binnen jullie mobiliteitsbeleid?
"Veiligheid, en dus ook verkeersveiligheid, is volledig ingebed in onze cultuur, in ons dagelijkse gedrag. Op alle niveaus. Wetende dat het grootste gedeelte van onze medewerkers op de weg zit, is verkeersveiligheid natuurlijk extreem relevant. Niet voor niets dat écht iedere meeting - dus ook die van onze directie - start met het thema ‘veiligheid’.
We meten veel en registreren ieder incident zodat we ook van ieder incident kunnen leren. Alle incidenten worden volgens de LTIFR-methode (Lost Time Injury Frequency Rate) gemeten en opgevolgd met acties om herhaling te voorkomen. Ieder incident is er een teveel en de nul is het doel. En dat zie je terug in alles wat we doen. Zo kennen onze buitenterreinen eenrichtingsverkeer, zijn onze voertuigen uitgerust met ECOdrive - waarmee hard optrekken niet meer kan - en zijn onze vestigingen zo opgezet dat mens en machine zoveel mogelijk gescheiden zijn."
Gedrag x techniek = succes
Hoe werkt DHL aan een succesvolle veiligheidscultuur?
"Een goed voorbeeld is de samenwerking die we hebben met Verkeersveiligheid Groep Nederland waardoor 250 mentorchauffeurs getraind zijn. Zij werken de nieuwe bezorgers in met behulp van e-learnings, praktijkoefeningen en een eerste rit. Daarbij richten we ons op gedrag en techniek. Ook zetten we onze ervaring op de weg in om andere verkeersdeelnemers te helpen. Ruim 15 jaar vormen onze vrachtwagenchauffeurs duo’s met medewerkers van Veilig Verkeer Nederland om kinderen van groepen 7 en 8 van de basisschool dodehoektraining te geven."
Geen spitsrijden maar spitsmijden!
Doen jullie ook aan spitsmijden bij DHL?
"Onze operatie bestrijkt 24 uur/7 dagen. Als vervoerder verbinden we onze klanten met hun klanten op een efficiënte, duurzame en veilige manier. De weg is ons werkterrein en die gebruiken we ook tijdens de spits. Uiteraard kijken we goed naar het moment waarop we onze mensen de weg op laten gaan. Ons vrachtverkeer die vestigingen verbindt, rijdt zoveel mogelijk tijdens nachtelijke daluren. Ook start de bezorging vanuit de 130 CityHubs na de ochtendspits."
DHL eCommerce in 2027
Waar staat DHL eCommerce over 3 jaar, in september 2027?
"Ik zie mooie kansen om naast technologische ontwikkelingen ook digitale hulpmiddelen zoals gamification nog meer in te zetten om gedrag en persoonlijke feedback verder te optimaliseren. Die zijn wat mij betreft essentieel als het aankomt op verkeersveiligheid."
Mentorchauffeur Niels Gerver over verkeersveiligheid bij DHL eCommerce
"Mentor zijn voor bezorgers is een mooie manier om mijn steentje bij te dragen op het gebied van verkeersveiligheid. Mijn jarenlange ervaring zet ik in om collega's op weg te helpen en daarvoor krijg ik weer een frisse kijk op zaken terug. Zo hou je elkaar scherp en zie je zoveel meer."