Gemeente Nissewaard: de vervangings- en renovatieopgave dwingt ons tot ander mobiliteitsbeleid!

17-12-2024

Gesitueerd tussen de grote stad Rotterdam en om de hoek de haven op het Zuid-Hollandse eiland Voorne-Putten ligt de gemeente Nissewaard. We spreken over mobiliteit met verantwoordelijke wethouder Chris Hottentot. Hij neemt ons mee in hoe verkeersveiligheid en bereikbaarheid daar is georganiseerd.

De gemeente Nissewaard is sinds 2015 een bundeling van Spijkenisse en Bernisse. Met zo’n 87.500 inwoners en dik 700 (veelal) lokale ambtenaren, die zich iedere dag inzetten voor de inwoners van hun gemeente. Wethouder Verkeer en Vervoer Chris Hottentot was destijds vanuit zijn Public Affairs rol bij de ANWB, een van onze partners, ook betrokken bij de opstart van het programma MONO-zakelijk.

Op een eiland

Kun je ons meenemen in de mobiliteits- en bereikbaarheidssituatie van jullie gemeente?

"In feite zitten wij hier op een eiland. We zijn via een tweetal bruggen, de Spijkenisserbrug en de Hartelbrug, en één tunnel (Botlektunnel) bereikbaar. Als je aan één van die verbindingen gaat sleutelen vanwege renovatie of onderhoud, dat er dan direct een verkeersinfarct kan ontstaan. Zéker omdat het openbaar vervoer hier maar beperkt beschikbaar is en toch veel mensen met de auto naar Rotterdam of naar de haven gaan. En vaak gelet op hun activiteiten is dat 24/7. Dus óók op tijden dat het beperkte OV niet beschikbaar is. Met name voor beroepen waarbij fysieke aanwezigheid overwegend een must is. Juist dát geeft extra uitdagingen aan onze mobiliteit en bereikbaarheid."

Communicatie met werkgevers

Hoe nemen jullie werkgevers in jullie gemeente mee in het thema bewust mobiliteitsbeleid?

"Daar heb ik wel een leuk voorbeeld van: dit voorjaar is de asfaltlaag van de Spijkenisserbrug vervangen, waardoor de brug een maand lang niet beschikbaar was. Gelukkig viel de ellende mee. Dat kwam hoofdzakelijk omdat we al eind vorig jaar met werkgevers daarover zijn gaan communiceren. Normaal hebben we besloten themabijeenkomsten voor onze raadsleden, maar voor de bespreking van dit onderwerp hebben we ook pers en publiek uitgenodigd. De pers is daarover gaan schrijven. Dat, in combinatie met onze eigen communicatie en die van wegbeheerder Rijkswaterstaat, maakte dat veel werkgevers behoorlijk wakker werden geschud. Gevolg was, dat hybride werken, spitsmijden, de dinsdag-donderdagpiek in de spits afvlakken én digitaal vergaderen op grote schaal werd toegepast. Maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheid om e-bikes uit te proberen. Dan blijkt dat ons overdrukke verkeerssysteem tóch nog wel wat ruimte heeft. De kunst is natuurlijk om dat vast te houden!"

Vanuit mobiliteitsvisie een andere kijk op ov

Hoe maakt het openbaar vervoer deel uit van jullie mobiliteitsvisie?

"Met de collega’s van Zuid-Holland Bereikbaar en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag  (een samenwerkingsverband van 21 Zuid-Hollandse gemeenten) wordt er nagedacht over een nieuw mobiliteitsbeleid. Hierbij heb ik een voorstel gedaan voor een andere invulling van ons ov naar de haven. Daarbij geïnspireerd door de ECT die voor het vervoer van hun medewerkers van en naar de Maasvlakte een eigen busregeling heeft opgetuigd. Idee is dat wij het ov-aanbod ook meer moeten laten aansluiten op de shifts- en wisseltijden van dominante werkgevers in de Botlek, Europoort en Maasvlakte. Nu is het ov-systeem gericht op verplaatsingen tussen 06:00 uur en 00:00 uur. In zo’n situatie zou je een aantal ov-diensten willen verplaatsen naar de nacht, om zo minder verkeer op de weg te hebben. Waarbij werkgevers dan de ‘last-mile’ voor hun rekening moeten nemen. Want laten we wel zijn: Niet gereden kilometers zijn nog altijd de veiligste én de duurzaamste!"

Met werk werk maken

Hoe zorgen jullie er als wegbeheerder voor dat verkeersveiligheid wordt gewaardborgd?

"Als wegbeheerder Nissewaard beheren we een areaal van 350 kilometer aan wegen en 90 kilometer aan fietspaden. We zijn als gemeente Nissewaard een ex-groeikern. Veel van wat is aangelegd aan wegen is gebouwd in de jaren 70 en 80. Veel van het asfalt is bijvoorbeeld versleten, zeker met het huidige drukke verkeer. Het is grotendeels aan vervanging toe, een deel is inmiddels ook vervangen. Uiteraard proberen we daarbij de hinder zo veel mogelijk te beperken en kijken ook goed naar wat bijvoorbeeld Rijkswaterstaat (RWS) doet. Zo hebben we recent bij de renovatie van de Spijkenissebrug de toerit naar de brug opnieuw geasfalteerd tijdens de werkzaamheden van RWS aan de brug."

Eigen rol als werkgever

Geven jullie zelf als werkgever ook het goede voorbeeld en zo ja, hoe?

"Natuurlijk past het ons als gemeente Nissewaard om hierin ook zélf het goede voorbeeld te geven. Wat je in anderen wilt ontsteken moet immers eerst in jezelf branden. Een deel van onze collega’s woont hier in de gemeente. Die komen dus met de fiets. Maar er zijn ook – zeker gelet op de krapte op de arbeidsmarkt – mensen die verder weg wonen. Sommige komen met een speedpedelec en het ov maar ook toch nog wel een substantieel deel met de auto. Met de diverse werkzaamheden de komende jaren aan onze oeververbindingen en infrastructuur is het van belang, het aantal vervoersbewegingen terug te dringen en om onze medewerkers te stimuleren niet in de spits te reizen, thuis te werken of andere vormen van vervoer te kiezen."

Aan het woord: Mirjam Visscher, gemeentesecretaris gemeente Nissewaard

"Ik ben in januari van dit jaar begonnen als gemeentesecretaris in Nissewaard. Toen ik de vacature voor deze mooie baan zag, heb ik meteen gecheckt of ik er met het OV kon komen. Ik woon namelijk in Voorburg. Veel van mijn nieuwe collega’s gingen ervan uit dat ik met de auto naar Spijkenisse zou komen, maar dat heb ik eigenlijk geen moment overwogen. Ik vind reizen met het OV beter voor het milieu en beter voor mezelf. Ik reis op die manier ontspannen naar mijn werk en bovendien krijg ik zo nog wat beweging: ik fiets namelijk een kwartier naar Rijswijk, pak daar de trein naar Schiedam en vervolgens de metro naar Spijkenisse. En dan is het nog even lopen naar het stadhuis. Alleen ‘s avonds laat mijd ik het OV liever. Daarom haalt mijn man mij altijd op na een late avondvergadering.

Ik hoop dat collega’s die de mogelijkheid hebben, ook bewust nadenken over een alternatief voor de auto. Mij bevalt het OV in ieder geval goed. Ik denk er ook wel eens over na om op de racefiets naar Spijkenisse te komen. Misschien iets voor de toekomst. Ik ga in de zomervakantie alvast een keer de route verkennen!’"

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen