Medux: wij trainen onze chauffeurs/monteurs in rijvaardigheid vanuit de praktijk mét eigen rijspecia

14-01-2025

Als betaalbaarheid en toegankelijkheid van (zorg)hulpmiddelen je missie is om zo een hogere kwaliteit van leven mogelijk te maken, dan kun je je voorstellen dat veiligheid bovenaan de prioriteitenlijst staat. We gaan in gesprek met fleetmanager van Medux (marktleider in de Nederlandse hulpmiddelen).

Want stel je voor dat die geleverde scootmobiel of elektrische rolstoel niet adequaat functioneert. Daarom hebben we een verdiepend gesprek met fleetmanager René Hoogakker. Voor de beeldvorming: Medux (onderdeel investeringsmaatschappij NPM) heeft zes merken, waaronder HartingBank en Medipoint, 2.900 collega’s en dik 1.250 auto’s (430 personenauto’s met geel kenteken en 830 bestelbussen met grijs kenteken). Jaarlijks goed voor maar liefst 2,3 miljoen reisbewegingen (halen/brengen van zorghulpmiddelen) vanuit bijna 90 locaties in ons land (waarvan 47 winkels). En dát alles 7 keer 24uur!

Veiligheid boven alles

"Wij zijn als Medux aanbieder van zorghulpmiddelen. Voor mensen die daar écht van afhankelijk zijn; zonder dát zijn ze in feite hulploos. Denk aan scootmobiels, tilliften, rollators of douchstoeltjes. Dat moet natuurlijk optimaal functioneren waarbij wij aan onze klanten ook uitleggen hoe ze een hulpmiddel op een veilige manier gebruiken. Daarnaast moeten veel van onze hulpmiddelen jaarlijks worden gekeurd. Een soort van APK. Dat alles wordt serieus vastgelegd in onze systemen. Daarmee is veiligheid voor ons – en dus ook veiligheid onderweg – écht een thema. Zeg nou zelf: je wil toch niet dat een bestelbus van ons onveilig rijgedrag laat zien?"

Meester/gezel

"Wij geloven erg in sturen op eigen verantwoordelijkheid. Wat voor ons goed werkt is om onze collega’s vanuit de praktijk van alledag te laten zien waar de risico’s zitten die ze (veelal) onbewust nemen. En hen daar bewust van te maken. Door onze eigen mensen. We zijn daar met hulp van Verkeersveiligheid Groep Nederland (VVGN) een jaar geleden mee gestart en de eerste resultaten zijn meer dan hoopvol: we hebben nu een 6-tal praktijkbegeleiders (eigen mensen, soort rijspecialisten) die vanuit een train-de-trainer methode door de VVGN zijn opgeleid. En zij brengen dat vanuit het meester/gezelprincipe over aan onze chauffeurs en monteurs. Dát gaan we nu verder uitrollen in combinatie met de opzet van een paar decentrale distributiecentra. Om zo twee vliegen in één klap te vangen: én we trainen onze chauffeurs/monteurs én we verzilveren de verborgen synergie binnen heel Medux."

Verduurzaming

"Als Medux hebben we behoorlijke ambities als het gaat om de verduurzaming van ons wagenpark. En dan hebben we het over elektrificering. Van onze 430 personenauto’s is inmiddels 90% elektrisch aangedreven, voor eind 2025 (als de laatste leasecontracten van fossiel gedreven auto’s aflopen) is dat 100%.

Bij onze bestelbussen was dat (onder meer gelet op gewicht) een flinke uitdaging omdat we een bestaande bus moesten aanpassen aan onze eisen. En ook omdat we geen ‘rondjes rond de kerk rijden’. We zijn namelijk een 7 x24 uur bedrijf waarmee onze monteurs hun bestelbus mee naar huis nemen. In tegenstelling tot veel koeriers is de bus bij ons gekoppeld aan de chauffeur. Die aanpassing is uiteindelijk met medewerking van de leverancier gelukt waarmee de actieradius voor onze bussen 400 kilometer bedraagt. Momenteel rijden er 160 elektrische bussen en voor het eind van dit jaar moeten dat er 200 zijn. Afhankelijk van de overheidsmaatregelen denken wij dat dit vóór 2030 ons totale wagenpark elektrisch is aangedreven."

Incidenten

"In alle eerlijkheid: met een wagenpark van dik 1.250 auto’s gaat er ook bij ons ook wel eens iets mis. Oók wij zijn geen heilige boontjes. Langs de duim genomen zijn 80% van de schades eenzijdige schades – dus zonder tegenpartij. Een deuk, bumper of spiegel er af. Die ander 20% zijn vaak serieuzere incidenten, ook omdat ze veelal buiten de cirkel van invloed liggen van onze chauffeurs. Tenzij de chauffeur ergens achteroprijdt doordat hij net even minder oplet. Dáár zijn we erg alert op, vooral in die praktijkbegeleiding krijgt dat onderwerp veel aandacht, bijvoorbeeld door het trainen in het Whatsapp laantje. Waarbij mensen middels een impactevolle bewustwordingstraining de gevaren zélf laten ervaren. Want waar we last van hebben zijn privé telefoons. Daarom dat we onze chauffeurs ook constant confronteren met de gevaren en de risico’s daarvan. Als je dát constant aandacht blijft geven . De inzet van Eco-drive (begrenzing op snelheid en acceleratie) helpt daar geweldig bij."

Over 3 jaar

"Als je mij vraagt met de kennis van nu welke bewegingen over drie jaar verder zijn dan denk ik aan het volgende. Allereerst: de inzet van de praktijkbegeleidingsdagen is volledig verankerd in ons dagelijkse werk. De uitrol zoals we daar in afgelopen jaar ervaring mee hebben opgedaan is organisatiebreed omarmd. Verder zullen we slagen gemaakt hebben met de inrichting van onze regionale distributiecentra waarmee in een regio de synergie – waaronder ook de rijvaardigheidstrainingen – binnen Medux verder is verzilverd."

De mening van een collega
"Voor onze klanten garanderen wij de veiligheid van hulpmiddelen, aan de andere kant proberen we veiligheid continu te verbeteren voor onze medewerkers. Zo hebben we tegenwoordig een instaptrede bij de zijdeur zodat onze afleveraars veilig in de bak kunnen klimmen bij koud en nat weer. We hebben werkinstructies over veilig werken met de laadklep en de lading zekering zodat onze chauffeurs zich bewust zijn van de potentiële risico's.  
Bewustwording is zeer belangrijk in het voorkomen van schades omdat het inzicht vergroot in de risico's. Aan de hand van een rijstijlanalyse en manoeuvres wordt duidelijk in welke handelingen het gevaar schuilt. De trainers weten dan welke tips ze dienen te geven aan de medewerker. Wanneer we het aantal schades weten te verminderen, besparen we uiteraard geld maar tevens verlagen we ook de werkdruk voor collega's die de schades afhandelen. 
Op het gebied van verduurzaming willen wij ook een steentje bijdragen wat resulteert in de nieuwe ontwikkelingen en het gebruik van materialen uit hernieuwbare bronnen. Onze oude Hoog-Laag bedden worden teruggestuurd naar de fabrikant (Hermann Bock GmbH in Verl, Duitsland) voor refurbishing en worden daarna opnieuw ingezet. Deze fabrikant koopt alleen Europees hout en metaal voor de productie van de bedden wat ook een form van duurzaamheid is. Laten we het wagenpark van Medux niet vergeten, dat wordt met grote stappen geëlektrificeerd. Voorlopig zijn het personenauto's en service bussen, in de toekomst ook de bakwagens."
Boris Pavkovic | Leermeester Medipoint

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen