We weten het allemaal en we zijn er dagelijks mee bezig: we bevinden ons midden in een digitale transitie. Een allesomvattende ontwikkeling die uiteindelijk maar om één ding draait: verbinding. Een primaire basisbehoefte van mensen. Daarom dat alle inspanningen van VodafoneZiggo in het teken staan van connectie. Oók intern.
Bovenop intercitystations
"Vodafone is destijds opgezet vanuit een OV-strategie. Alle kantoren in de directe omgeving van een intercitystation. Bij het samengaan met Ziggo – waar veelal gereisd werd met auto’s – deed dat wel even wat pijn, maar dat is inmiddels volledig geabsorbeerd in onze cultuur. Wij zijn geen bedrijf van statussymbolen. En dat betekent dat niemand bij ons (óók niet onze CEO) een eigen kamer of een eigen auto heeft – als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Alle collega’s (ongeacht hun functie) kunnen met het OV reizen – wij bieden hen een 1e klas NS business card aan.
Eind vorig jaar had 90% van onze collega’s zo’n mobiliteitskaart. En omdat onze ze kantoren (Leeuwarden, Nijmegen, Amsterdam, Groningen , Utrecht en Maastricht) allemaal letterlijk bovenop een station zitten, komt de trein daar aan waar je ook écht moet zijn. Voor collega’s die verder af wonen van het station vergoeden we hun reisafstand naar dat station – om zo de reis verder te kunnen continueren met OV. En een belangrijke incentive voor OV: géén van onze kantoren biedt een parkeerfaciliteit!"
Hybride werken
"Wij hadden onze kantoren al voor Corona ingericht op het maximaal faciliteren van onderlinge samenwerking. In de geest van ‘werken doe je thuis, samenwerken doe je op kantoor’. Inmiddels werken we gemiddeld voor de helft thuis. Die balans is nu goed. En dat scheelt natuurlijk ontzettend veel reisbewegingen. We merken dan ook dat we aanzienlijk minder kantooroppervlakte nodig hebben. Om te voorkomen dat iedereen op dezelfde dagen op kantoor is, maken teams onderlinge afspraken."
1.300 auto’s
"Maar ook wij als VodafoneZiggo hebben wel auto’s hoor, in totaal zo’n 1.300. Allemaal gekoppeld aan een de mate van ambulantie van een specifieke functie. Voor bijvoorbeeld onze monteurs (bestelbussen) of onze collega’s die frequent ambulant moeten zijn (denk aan salesfuncties, meerdere gesprekken op één dag op verschillende locaties).
Ambitie is om dat gehele wagenpark binnen nu en twee jaar volledig geëlektrificeerd te hebben – passend in onze klimaatdoelen waarin ook minder wordt gereisd. Ondertussen zie je wel een trend dat ook veel klant- of salesgesprekken prima digitaal gevoerd kunnen worden. Moet je eens kijken wat dát scheelt aan effort (aanmelding, door de beveiliging, zoektocht naar de betreffende vergaderzaal, jas ophangen, kop koffie).
Of we zien een trend dat monteurs die binnenstedelijk actief zijn zich vervoeren met slimme (bak)fietsoplossingen – omdat we dit als VodafoneZiggo stimuleren, maar ook omdat dat efficiënter is. Zo legden onze monteurs afgelopen jaar bijna 24.000 bezoekjes af op de e-bike – een stijging van 74% ten opzichte van 2022. We verwelkomden ook onze eerste monteur zonder rijbewijs, die ál zijn huisbezoeken per e-bike zal afleggen."
Ons veiligheidsbeleid: we houden ons aan de wegenverkeerswet
"Uiteraard hebben we als werkgever óók aandacht voor (verkeers)veiligheid. Zo trainen we onze chauffeurs onder andere om zich niet te laten afleiden door hun iPhone als ze participeren aan het verkeer. Maar we hebben niet zoals bij Shell bijvoorbeeld een strak beleid dat je niet mag bellen als je rijdt. Uitgangspunt is: we houden ons aan de wegenverkeerswet."
Steeds mét de organisatie op zoek naar nieuwe kansen
"Afgelopen jaar hebben de zogenaamde ‘Mobility Expert Crew’ opgericht; een team van collega’s dat in maandelijkse bijeenkomsten uiteenlopende perspectieven samenbrengt, van binnen en buiten de organisatie. Die crew past onder meer ons mobiliteitsbeleid aan op de nieuwe manier van werken sinds de coronapandemie. Belangrijkste wapenfeit van de afgelopen periode was het aankopen van garanties van oorsprong voor 100% van de elektriciteit verbruikt door ons EV-fleet, waarmee het equivalent van meer dan 700 ton CO2 werd bespaard."
Toekomst
"Als we dit gesprek over een jaar of twee zouden hebben, dan weet ik zeker dat we weer nieuwe stappen hebben gezet in de richting van onze toeleveranciers en opdrachtnemers. Ik geef een voorbeeld: recent hebben we een 5-tal consultantbureaus gevraagd om een pitch te houden. Traditioneel zouden we dat fysiek doen. En vliegen die bureaus – het gaat per slot van rekening om een ‘beauty contest’ – hun beste mensen in. Die vaak van verre moeten komen. Om die reden hebben we nu gezegd: alle gesprekken zijn digitaal. Waarmee wij als opdrachtgever ook een equal level playing field hebben gecreëerd. Ik denk dat we pas aan het begin staan van een ontwikkeling om onze inkooppositie veel strategischer te positioneren om zo – vanuit onze eigen cirkel van invloed – onze maatschappelijke doelen te realiseren. Om die reden heb ik dit ook recent ingebracht bij de coalitie Anders Reizen."
De mening van collega Raymon (SR Technician):
"Als monteur reis ik volledig elektrisch met mijn werkbus, waarin ook een elektrische step meegaat. Dankzij een extra 220V-accu in de bus kan ik mijn apparatuur én de step onderweg opladen. Vooral in het centrum van Amsterdam is de step voor mij een slimme oplossing: hij maakt mijn werk sneller en efficiënter, bijvoorbeeld wanneer ik materialen heen en weer moet vervoeren vanaf een verder gelegen parkeerplek. Het helpt mij mijn werk niet alleen efficiënter, maar ook toekomstbestendig in te richten. De combinatie van elektrische voertuigen en slimme oplossingen maakt mijn werkdag niet alleen makkelijker, maar past ook bij onze gezamenlijke ambitie om bewuster met het milieu om te gaan. Met een goede planning van routes en laadmomenten kan ik elke dag efficiënt werken én een verschil maken."