ONVZ´s nieuwe mobiliteitsbeleid is vanaf 1 januari geïmplementeerd. Het beleid kenmerkt zich door 3 dominante pijlers: duurzaamheid, vitaliteit én Eersteklas werkgeverschap, passend bij de ONVZ-missie. Om zo niet alleen een bijdrage te leveren aan een betere wereld en een betere gezondheid, maar óók verder invulling te geven aan aantrekkelijk werkgeverschap.
Nieuw mobiliteitsbeleid
"Wij zijn trots op ons nieuwe mobiliteitsbeleid. Gebaseerd op zowel verduurzaming als vitaliteit – passend bij onze missie als ONVZ. In grote lijnen komt het neer op de uitgangspunten van het bekende Vlaamse STOMP model: Stappen (= lopen), Trappen (= fietsen), OV, MaaS (= Mobility as a Service) en Particulier vervoer (= auto). Zéker voor woonwerkverkeer tot zo’n 15 a 20 kilometer is ons motto ‘fiets, tenzij’. Dat stimuleren we met een attractieve fietsleaseregeling en een hogere kilometer-vergoeding voor de fiets dan voor de auto. Waarbij ik ook hoop dat het stimuleren van de vitale keuze op termijn zal leiden tot een (nog) lager ziekteverzuim.
Daarnaast stimuleren we het OV door dit volledig te vergoeden. Ook wordt ons wagenpark (circa 20 leaseauto’s) versneld geëlektrificeerd. Als over twee jaar alle oude contracten zijn uitgediend is alles elektrisch. Wat dan nog wel een uitdaging is het vergroenen van de autokilometers die nu met privé-auto’s worden gemaakt."
Sturen op eigen verantwoordelijkheid
"Mede door onze omvang én het feit dat onze collega’s stuk voor stuk professionals zijn, kennen we geen cultuur van protocollen en handboeken soldaat. Wij sturen sterk op eigen verantwoordelijkheid van onze mensen. Geen overdreven betutteling dus. Zo zijn de teams zélf verantwoordelijk om te bepalen wanneer ze meetings op kantoor hebben. Dat schrijven wij niet top-down voor. Zo ook niet de wijze waarop je in de auto of op de fiets reist: iedereen met gezond verstand weet dat je dan geen onnodige risico’s moet nemen door bijvoorbeeld al rijdend te participeren aan een teamsvergadering. Wij noemen dat onze ongeschreven regels."
CO2-enquête
"Wij hadden als ONVZ eigenlijk niet zo’n heel duidelijk zicht op de verhoudingen tussen de mate waarin de modaliteiten auto/OV/fiets werden ingezet door onze collega’s. Door die CO2-enquete hebben we dat nu wel en kunnen we daar ook beter op sturen. Waarbij ons nieuwe mobiliteitsbeleid voldoende incentives biedt. Ik droom er ook van dat een deel van ons parkeerterrein straks omgevormd kan worden tot een moestuin of een padelbaan!"
Hybride werken
"Ook hybride werken is een belangrijk onderdeel van hoe we werken bij ONVZ. Langs de duim werken we zo’n 50% thuis. Waarmee we ook ons kantoor anders zijn gaan inrichten, En zelfs een deel verhuurd hebben. En dat dit gevolgen heeft voor ons mobiliteitsbeleid spreekt voor zich."
Mobiliteitsbeleid asset op krappe arbeidsmarkt
"Ook wij als ONVZ worden geconfronteerd met een alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt. Maar doordat we de thema’s verduurzaming en vitaliteit een zo dominante rol hebben gegeven in ons nieuwe mobiliteitsbeleid, met aantrekkelijke voordelen voor onze medewerkers geeft dit ons ook absoluut een boost qua attractiviteit als werkgever."
De mening van een collega
Simone van ONVZ:
“Het nieuwe ONVZ-mobiliteitsbeleid biedt echt toegevoegde waarde. Ik heb inmiddels een leasefiets in huis en de regeling met een aantrekkelijke fietsvergoeding is een extra stimulans om bewust en vaker voor de fiets te kiezen als ik naar mijn werk ga. Ik ga veel vaker de auto laten staan. En dat helpt om te ontspannen voor en na het werk, te genieten van de buitenlucht en zorgt ervoor dat ik extra beweging heb op de dagen dat ik op kantoor werk. Een mooie combinatie van werken aan mij vitaliteit en duurzame woon-werkkilometers maken. Ik vind het ontzettend fijn dat ONVZ zich daar actief voor inzet en mij hierin ondersteunt.”