Crisp heeft sinds de start een grote missie, die begint met kleine keuzes over wat er elke dag op ons bord ligt: het traditionele voedselsysteem veranderen. De online supermarkt biedt veelal lokale en seizoensgebonden producten aan, merendeel afkomstig van kleinschalige makers. Klanten vullen via een gemakkelijk navigeerbare app hun mandje en krijgen de boodschappen geleverd wanneer het uitkomt.
Bezorger is visitekaartje
"Anders dan bij een traditionele, offline supermarkt, ontmoeten onze klanten ons op andere momenten. In het verkeer bijvoorbeeld, én bij het moment van levering aan de deur. Onze bezorgers zijn dan ook ons visitekaartje. En dan zijn twee elementen essentieel: één: verkeersveiligheid en bewust gedrag en twee: onze klant die op nummer één staat. We hebben een belofte aan onze klant met een 1-uur leveringstijdslot, die komen we na, zonder concessies op veiligheid. We kiezen er daarom bewust voor om geen bezorgtargets aan onze bezorgers op te leggen, of strakke routeplanningen waarmee bezorgers onnodig opgejaagd worden. Afhankelijk van tijdsloten en regio’s houden we buffers aan en we monitoren de feedback van onze bezorgers. Met elkaar een goed evenwicht creëren met juiste balans tussen optimale service, veiligheid, efficiency en werkplezier."

Standaard ligt hoog
"Wij zijn streng aan de poort en sturen niet zomaar iemand de weg op. In onze hiring ligt de standaard heel hoog, alles draait bij ons om een vriendelijk contactmoment met de klant. Als onderdeel van de sollicitatie laten we onze toekomstige bezorger ook testritten maken. Na hiring trainen we bezorgers met hulp van onze rijspecialisten, in dezelfde bus waarmee ze ook gaan rijden. Ondersteund met de juiste expertise van Verkeersveiligheid Groep Nederland."

Boodschap aan de bezorgers
"Wij bestaan nu als organisatie zo’n zes jaar en hebben vanaf de start onze infrastructuur zelf gebouwd. Essentieel is de duidelijkheid in verwachtingen. We vermijden grote handboeken en werken met korte briefings. Onze logistieke hubs zijn daar ook op ingericht. Als je daar komt zie je direct wat wij als Crisp van onze bezorgers verwachten. We krijgen dan ook vaak van onze klanten terug dat onze bezorgers erg vriendelijk zijn. En dat zijn ze ook in het verkeer. Onze collega’s zijn merendeels alleen op de weg en dat is wezenlijk anders dan in een werkomgeving waarin je steeds mét collega’s op de vloer samenwerkt, waarbij je direct feedback kunt geven."
Effect elektrificering op verkeersgedrag
"Inmiddels is het grootste deel van onze vloot voorzien van elektrische aandrijving. En dat heeft zeker effect op het gedrag in het verkeer. Een beperktere actieradius (t.o.v. fossiele brandstof) maakt ook dat men (nog) bewuster handelt in het verkeer. Onze ambitie is om ons wagenpark 100% te elektrificeren. Helaas kan dat nog niet in die regio’s waar de af te leggen afstanden te groot zijn voor de huidige accu’s, en daarmee de actieradius aan af te leggen kilometers."
Crisp's toekomst
"We zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van software die het mogelijk maakt om rijgedrag op basis van voertuigdata direct te monitoren en te voorzien van feedback. Gericht op het nog beter kunnen inspelen op specifieke situaties, zoals acceleratie, snelheid, remmen. Ander punt is het verder terugbrengen van parkeer- en manoeuvreschade."
