Politie: wij realiseren ons ter dege dat we een voorbeeldrol hebben m.b.t. bewuste mobiliteit

10-04-2025

Blauw op straat gericht op het gevraagd en ongevraagd beschermen, begrenzen óf bekrachtigen van de waarden van onze rechtsstaat betekent uiteraard ook mobiel zijn. Daarvoor hebben de meer dan 70.000 politiemensen de beschikking over een wagenpark van ca. 14.000. Hoe gaan zij bewust onderweg?

Tot deze 14.000 wagens behoren zowel onopvallende als opvallende  voertuigen. We hebben een verdiepend gesprek met Linda Ruseler (directeur facilitair management) die zich laat adviseren door Ingelou Sybrandij (programmamanager verduurzaming) en Maaike van Kats (sectorhoofd huisvesting beleidsimplementatie en -ontwikkeling) over het bewuste mobiliteitsbeleid bij de politie en hun ambities op dat vlak richting 2030.

Géén 9-5 job

"Laten we beginnen om aan te geven dat de aard van ons werk beperkingen met zich meebrengt waar het gaat om het implementeren van alle facetten van bewust mobiliteitsbeleid. Zo werken ongeveer de helft van onze collega’s in 24uurs verband. En dat betekent dat je dan sneller bent aangewezen op de auto voor woon-werkverkeer. 

Daarnaast hebben we nog het reizen in uniform wat de drempel met OV of fiets vergroot. Desondanks hebben we toch een flinke ambitie waar het gaat om terugdringen van het marktaandeel auto. Oók vanwege de alsmaar schaarser en duurder wordende parkeerfaciliteiten. De verdeling van marktaandelen voor woonwerk voor auto/OV/fiets is nu 79/14/7.

Voor Werkgebonden mobiliteit is de ambitie dat in 2030, 37% van de medewerkers de fiets als voorkeursvervoermiddel gebruikt. Deze ambitie wordt via een driesporenbeleid gerealiseerd: het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden, het verbeteren van voorzieningen op locaties én het veranderen van gedrag."

Spanning met krapte arbeidsmarkt

"Oók wij als politie hebben te maken van een bijzondere krappe arbeidsmarkt. En uiteraard kun je een professioneel eigentijds bewust mobiliteitsbeleid positioneren als een asset op de arbeidsmarkt. Wat we ook doen – kijk maar bijvoorbeeld naar de mogelijkheden om bij ons hybride te werken. Zo’n 40% van onze collega’s werkt frequent, wekelijks meer dan 2 dagen, elders of thuis. 

Oók zien we dat veel interne landelijke afstemmingsoverleggen sinds Corona afwisselend fysiek en digitaal worden georganiseerd. Immers: de veiligste en duurzaamste kilometers zijn de niet gereden kilometers! Maar regionale verworvenheden betrekking hebbend op mobiliteit (persoonsgebonden auto’s, parkeerbeleid) zijn lastig te uniformeren gelet op onze arbeidsmarktpositie. Daarnaast is in onze laatste CAO het onderscheid woon-werkverkeer en zakelijke dienstreizen helaas vervallen waarmee een stimulans is weggevallen en er minder inzicht is."

Elektrificering wagenpark

"Onlangs hebben we onze duizendste elektrische auto mogen verwelkomen. Onze ambitie is om voor 2030 er circa 6.000 te hebben. Dat is vooralsnog het maximum gelet op de eisen die we vanuit onze operationele processen stellen aan de voertuigen (denk aan ME-busjes of supersnelle politieauto’s), de beschikbaarheid van die type modellen en de mate waarin wij om geopolitieke redenen niet afhankelijk willen zijn van elektrische voertuigen. Nog los van de uitdagingen in de laadinfrastructuur en de netcongestie."

Strak veiligheidsbeleid

"Uiteraard hebben we binnen de politie sinds jaar en dag een strak veiligheidsbeleid als onderdeel van onze bereikbaarheid. Want realiseer je dat het voertuig voor ons een essentieel hulpmiddel is om onze taak adequaat te kunnen uitvoeren. Het is een cruciaal instrument. En natuurlijk kijken we bij de functionele eisen die we aan onze voertuigen stellen naar het aspect van veiligheid. Je moet je echter wel realiseren dat onze voertuigen meestal dubbel bemensd zijn. Eén collega met uitsluitend de focus op de besturing, waarbij de bijrijder zich kan richten op navigatie, berichtgeving of communicatie. En door die portofoon en de directe contacten met de meldkamer hebben de collega’s hun mobiel ook niet nodig."

Elkaar feedback geven

"Zo’n veiligheidscultuur is iets waar je jaren aan moet werken. Steeds op hetzelfde aambeeld blijven slaan. En iedere dag aandacht geven. Zo worden onze mensen niet alleen opgeleid in de vorm van een speciale rijopleiding vanuit onze Politieacademie, we onderhouden dat ook blijvend. In de vorm van een periodieke test. Iedere 2 tot 3 jaar. En voor onze motorrijders jaarlijks. Een gecertificeerde rijinstructeur rijdt dan een dag mee. De manier van rijden wordt dan zowel tijdens de rit als na afloop uitgebreid geëvalueerd."

Toekomstige ambities

"Naast onze ambities op vlak van elektrificering gaan we de komende jaren écht werk maken van het krijgen van inzicht in al onze reisbewegingen – verdeeld over de drie modaliteiten auto, OV en fiets. Wat wordt versterkt door die rapportageverplichting sinds 1 juli jl."

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen