De missie van CSU (zakelijke schoonmaak) is ‘Samen werken aan een fijne en hygiënische werk- en leefomgeving door scherper, slimmer en schoner te zijn'. Wat men dagelijks doet met 17.000 collega’s in ons land. De missie van thuiszorgorganisatie Tzorg luidt ‘Wij zorgen voor een aangenaam thuis, als je het (even) niet zelf kunt'. Met 13.000 collega’s zijn zij marktleider in huishoudelijke ondersteuning en individuele begeleiding binnen de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) – in ruim 300 gemeenten.
Alle reden dus voor een gesprek met Karin van Zuilen (expert mobiliteit en wagenparkbeheer) en Niels van Geenhuizen (manager duurzaamheid) over het bewuste mobiliteitsbeleid van Total Care nú en in de komende jaren.
Een tipje van de sluier: Total Care's ambities worden aangedreven door CO2 neutraal, vervoersprioriteiten uit het STOMP-principe en duurzame mobiliteit inclusiever maken.
Basisarbeidsmarkt
"Waar het bij ons om gaat, zijn vooral collega’s die actief zijn in de basis van de arbeidsmarkt. Hun salarissen liggen zo’n 10-20% boven het minimumloon, maar hun contracten zijn gemiddeld voor zo’n 20 uur per week. Voor deze collega’s – in de sectoren waarin wij actief zijn – is het, gezien hun financiële situatie, bijna onmogelijk om te investeren in moderne mobiliteitsoplossingen zoals een elektrische auto of fiets.
Vaak wonen zij in de wijk waar het werk zich bevindt, waardoor het woon-werkverkeer overzichtelijk is en de meeste collega’s de fiets gebruiken. Maar voor collega’s die vroeg in de ochtend of laat op de avond werken, is de situatie anders. Zij zijn aangewezen op een eigen auto: het openbaar vervoer is op die tijden beperkt beschikbaar en fietsen naar een bedrijventerrein in het donker is niet altijd wenselijk vanuit het oogpunt van sociale veiligheid.
Bij CSU is de huidige verdeling van vervoersmiddelen als volgt: fiets 50%, OV 10%, auto 40%. Bij Tzorg is dat: fiets 70%, OV 1%, auto 29%.
Voor ons is het ook belangrijk – zeker met het oog op de krapte op de arbeidsmarkt – om klanten te overtuigen dat schoonmaak ook tijdens kantoortijden kan plaatsvinden. Dat is inmiddels bij de helft van onze klanten ingevoerd. Dit vermindert niet alleen onnodige reisbewegingen, maar maakt het ook mogelijk om de werktijden ruimer in te plannen. Dat is aantrekkelijk voor onze uitvoerende collega’s: zij kunnen meer uren per dag werken, en het aantal reiskilometers per dienst neemt fors af. In plaats van twee keer per dag reizen voor vier uur werk, wordt het mogelijk om één keer te reizen voor misschien wel acht uur werk – wat neerkomt op een potentiële reductie van reisbewegingen met een factor vier."
Kantoorpersoneel
"Binnen de totale werknemerspopulatie van 30.000 collega’s heeft Total Care ongeveer 1.500 kantoorcollega’s. Ongeveer de helft van hen werkt deels thuis of op locatie. Het kantorennetwerk, bestaande uit 13 vestigingen verspreid over Nederland, wordt aangepast aan de eisen van deze tijd – meer gebaseerd op het STOMP-model. Daarbij speelt de bereikbaarheid per OV en fiets een steeds belangrijkere rol bij de keuze van nieuwe kantoorlocaties, zodra lopende huurcontracten aflopen.
Total Care beschikt over een leasewagenpark van bijna 2.000 voertuigen (personenauto’s en busjes), waarvan inmiddels circa tweederde is geëlektrificeerd. Sinds vorig jaar beschikt het kantoorpersoneel bovendien over een NS Business Card, die – mits ook zakelijk gebruikt – ook privé mag worden ingezet.
Al deze stappen dragen bij aan een betere balans tussen de vervoersmodaliteiten: fiets, OV en auto."
Onze ambitie
"Als we dit gesprek over drie jaar opnieuw voeren, hopen we – op basis van wat we nu in gang hebben gezet (gericht op CO₂-neutraliteit, aantrekkelijk werkgeverschap en de STOMP-principes) – flinke stappen te hebben gezet.
We verwachten dan dat het resterende derde deel van ons wagenpark volledig elektrisch is. Onze kantoren zullen beter bereikbaar zijn met OV en fiets. Meer medewerkers zullen gebruikmaken van het mobiliteitsbudget, zodat het aandeel autogebruik verder afneemt.
Ook hopen we dat we de elektrische fiets voor een groter deel van ons uitvoerend personeel toegankelijker hebben gemaakt – met een betaalbare e-bike, goedkoper dan wat de markt nu biedt. Zo kunnen we het fietsgebruik verder stimuleren en het reizen tussen cliënten (Tzorg) en klanten (CSU en Zizo) efficiënter organiseren. Dit sluit naadloos aan bij onze ambitie voor een inclusieve arbeidsmarkt."
Alies ten Have, lid Raad van Bestuur Total Care
"We zijn een familiebedrijf waarin de mens voorop staat. We (h)erkennen dat een transitie naar duurzame mobiliteit alleen kan als deze ook inclusief is. Inclusief voor de basis van de arbeidsmarkt. Kantoorcollega’s kunnen zich een elektrische auto veroorloven, maar voor onze schoonmaak en thuiszorg collega’s is dat nog veel lastiger. Hetzelfde geldt voor een elektrische fiets, die minimaal €1.500 kosten in Nederland. Ook die is voor onze collega’s vaak echt nog te duur. Veel regelingen in Nederland zijn minder geschikt voor juist de basis van de arbeidsmarkt en daar willen we de komende jaren graag volop in zetten. Zo zijn we bijvoorbeeld lid geworden van de Coalitie Anders Reizen om samen met andere grote bedrijven deze beweging te maken; op naar duurzame mobiliteit bereikbaar voor de basis van de arbeidsmarkt."