RET: klantgerichtheid en verkeersveiligheid versterken elkaar

We spreken met de algemeen directeur van RET, Maurice Unck, over de inbedding van MONO rijden en verkeersveiligheid in de RET-cultuur. Ook Herman Derks, instructeur en opleider bij RET, sluit aan.

We hebben het over de verbinding tussen de dagelijkse verkeerspraktijk en de MT-verantwoordelijkheid om prioriteit te geven aan verkeersveiligheid. Ook het hogere doel van RET komt aan bod: alle passagiers veilig en comfortabel van A naar B vervoeren.

De RET vervoert dagelijks zo’n 650.000 reizigers in de regio Rotterdam, die zich uitstrekt van Spijkenisse en Hoek van Holland tot Den Haag. Jaarlijks is het bedrijf goed voor 900 miljoen reizigerskilometers, gemeten voor de coronapandemie. Er werken ruim 3.000 collega’s bij RET. Het vervoer vindt plaats met 112 trams, 166 metro’s en 275 bussen.

Anticipatievermogen

‘Onze mensen begeven zich dagelijks in een druk verkeersbeeld. Dat geldt vooral voor onze trams en bussen. In zo’n situatie kan het 100 keer goed gaan, maar de 101e keer niet. Daar moeten onze bestuurders rekening mee houden. Denk aan gevallen waarbij andere weggebruikers die niet voldoende alert zijn. Of waarbij onze bestuurders met onvoldoende respect behandeld worden, zeker gelet op onze voorrangspositie in het verkeer. De tram of bus moet dan abrupt remmen en dat kan gevolgen hebben voor de veiligheid en het comfort van onze passagiers.’

‘We werken met scenario’s en simulaties om ingewikkelde situaties na te bootsen. We ensceneren bijvoorbeeld sneeuw of dichte mist, een uitslaande brand in een tunnel of een winkelwagen op de rails. We merken dat de juiste trainingen – vanuit simulaties én on the job – onze bestuurders helpen om adequaat te handelen als elke seconde telt.’

Voldoende pauzes

‘We weten allemaal dat alertheid valt of staat met concentratievermogen. Je moet je werk gefocust kunnen uitvoeren zonder onnodige afleiding en met voldoende pauzes. Want niemand kan 8 uur achter elkaar een topprestatie leveren. We zoeken de beste mix tussen optimaal presteren en de juiste pauze- of rustmomenten. En we besteden aandacht aan vitaliteit en gezondheid. Het spreekt voor zich dat een bestuurder die zich fit voelt ook beter presteert. Heel simpel: happy cows give more milk!’

Agressieve passagiers

‘Helaas hebben we ook te maken met passagiers die zich niet altijd even netjes gedragen. En dan druk ik me voorzichtig uit. Bij zulke incidenten treden we heel adequaat op. We hebben daar een speciale werkwijze voor, uitgevoerd door coördinatoren, troubleshooters en wacht- en waakchefs. Die rijden constant door de regio. Als een chauffeur of bestuurder betrokken is bij zo’n incident, vervangen we hem of haar direct. Want een nare ervaring kan direct effect hebben op de alertheid. En dus op de veiligheid van onze passagiers’.

Dodelijk ongeluk voorkomen

‘De RET houdt de verkeersveiligheid goed in de gaten. Dat doen we met actieve veiligheidsmiddelen in de bus en tram, zoals ABS en de mogelijkheid om bij gladheid zand voor de tramwielen te strooien. Ook zetten we passieve veiligheidsmiddelen in om de schade bij aanrijdingen te beperken. Een voorbeeld daarvan is de palhekvangschep. Dat is een schep die personen opvangt als ze onder de wielen van de tram dreigen te komen. Stel je eens voor: een voetganger met een koptelefoon op, luisterend naar harde muziek, helemaal verzonken in zijn eigen wereld. Een palhekvalschep kan dan een dodelijk ongeluk voorkomen. Laten we wel wezen, als publieke dienstverlener staan we midden in de samenleving. Daar moeten we constant op reageren. Alleen zo krijgen klantgerichtheid en veiligheid de broodnodige aandacht die ze verdienen!’

Verder lezen

> Case GVB over de openbaar vervoersector

> Case gemeente Rotterdam over de Rotterdamse regio

> Toolkit met simulaties en trainingen

Afbeeldingen

Cookie-instellingen