Aaron is verantwoordelijk voor het wagenparkbeheer van CRH in alle Europese landen. CRH is ambassadeur van de landelijke Alliantie Stop Verkeersongevallen. Die alliantie heeft als doel jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen.
Welke visie had je voor ogen voor het mobiliteitsbeleid van CRH?
"Toen ik bijna 12 jaar geleden begon als European Mobility Manager, was CRH in Nederland, maar ook in Europa, nog een soort bedrijfsverzamelgebouw. Elke businessunit had zijn eigen mobiliteitsbeleid, en van schaalvoordelen of samenwerking was nauwelijks sprake. Daar heb ik op ingespeeld. Het is belangrijk te weten dat CRH actief is in de bouw, waar veiligheid absoluut op nummer één staat. Voor een organisatie met cement- en betonfabrieken, waar helaas nog wel eens ongeval valt te betreuren, is dat geen overbodige luxe. De uitdaging was om mobiliteit – zowel woon-werkverkeer als zakelijke dienstreizen – ook een integraal onderdeel van dat veiligheidsdenken te maken."
Hoe zorg je ervoor dat CRH medewerkers bewust onderweg gaan?
"Wie bekend is met gedragsverandering weet dat ‘willen’ (intrinsieke motivatie en beloning) veel effectiever is dan ‘moeten’ (verplichte regels, procedures en straffen). Dit vraagt echter om constante aandacht. Daarom zijn we stap voor stap begonnen. Aanvankelijk was het idee om eens in de twee jaar een training te geven aan medewerkers die vaak onderweg zijn, maar dat hebben we omgezet naar een programma met meer regelmaat. Niet meer om de twee jaar, maar elke zes weken. Geen verplichting, maar via e-driver hebben we de drempel verlaagd en het programma zo gepresenteerd dat het vooral leuk, leerzaam en inspirerend is. Zodat deelnemers er zelf beter van worden.
Onlangs hebben we dit uitgebreid met een echte challenge, waarbij collega’s die uitzonderlijk goed presteren in hun rijgedrag een podium krijgen. We zetten ze in het zonnetje, en velen blijken gevoelig voor die trots en waardering, inclusief het fotomoment als 'driver of the year'. De winnaars belonen we met een dagje testen bij Rijvaardigheidscentrum Lelystad, en geloof me, dat gaat als een lopend vuurtje door de organisatie. Dit blijkt een gouden zet, met flink wat positieve impact!"
En wat heeft dit concreet opgeleverd?
"Uiteraard kijken we naar het uiteindelijke effect. Het aantal schades is daarbij een belangrijke parameter. Als we bijvoorbeeld CRH Nederland, waar de afgelopen 6 à 7 jaar flink is geïnvesteerd in het frequent gebruik van e-learning, vergelijken met onze CRH-collega’s bij onze zuiderburen in België, waar nauwelijks is geïnvesteerd in e-learningmodules, zien we in België een explosieve stijging van het aantal schades. Alle reden voor ons dus om de Nederlandse ervaring óók daar uit te gaan rollen!"
Zijn jullie je wagenpark ook aan het vergroenen?
"Bij CRH zijn we zeker ook bezig met het elektrificeren van ons wagenpark. Maar we vinden het belangrijk om de bestuurders van een elektrische auto goed te instrueren, zodat ze niet tijdens het rijden uitzoeken hoe alles werkt. Daarom bieden we alle bestuurders die overstappen naar een elektrisch voertuig de mogelijkheid om hun nieuwe auto uitgebreid te testen bij Rijvaardigheidscentrum Lelystad. De praktijk wijst uit dat iedereen dit aanbod met enthousiasme aanneemt en met een positieve ervaring terugkomt. We zorgen er bovendien voor dat dit bij CRH slim wordt gepositioneerd, waarbij we een beroep doen op ieders eigen verantwoordelijkheid: 'Jij wilt toch ook elke avond weer veilig thuiskomen bij je kinderen?'"
Wat doen jullie als CRH op het vlak van MONO?
"Onlangs hebben we ons beleid rondom bellen in de auto aangescherpt. Waar handsfree bellen eerder nog was toegestaan, willen we nu dat er helemaal niet meer wordt gebeld tijdens het rijden, uit veiligheidsoverwegingen. We merken dat in het drukke verkeer dit gewoon geen verstandige keuze is. Veel van onze commerciële medewerkers zijn dagelijks onderweg, en vooral nu, met het slechte weer en de uitdagende omstandigheden in de bouw, willen zij graag in de auto kunnen bellen. Dat zorgt soms voor wat spanningen."