Deloitte: verduurzaming en care for people zijn belangrijke drivers voor ons mobiliteitsbeleid!

Als je een van de grootste bent in professionele dienstverlening op het terrein van accountancy, belastingadvies, consultancy, risk advisering en financiële advisering, dan heb je natuurlijk ook een voorbeeldrol te vervullen als het gaat om bewust mobiliteitsbeleid. We spreken Deloitte's CHRO.

Chief Human Resources Officer (CHRO) Mariëtte Los is sinds de zomer van 2023 verantwoordelijk voor HR binnen Deloitte Nederland waar bijna 8.000 collega’s werken. Wereldwijd telt Deloitte zo'n 457.000 medewerkers met kantoren in meer dan 150 landen. Hoe gaan Deloitte bewust (veiliger, slimmer en duurzamer) onderweg? We vroegen het Mariëtte:

Wat kun je vertellen over Deloitte's mobiliteitsbeleid?

"De afgelopen jaren is ons mobiliteitsbeleid behoorlijk veranderd. In belangrijke mate aangedreven door onze duurzaamheidsdoelen. Daar waar vroeger iedere professional automatisch een leaseauto toebedeeld kreeg, krijgen professionals nu meer keuze waar het draait om mobiliteit. We bieden nu als werkgever een scala aan vervoersmogelijkheden aan. Zelfs is het mogelijk je mobiliteitsbudget uit te laten keren en het helemaal zelf te organiseren. Vooral jongere collega’s die in de stad wonen waar je een auto niet of nauwelijks kwijt kan, kiezen daarvoor. Maar ook als ik naar mezelf kijk: ik woon in Amsterdam, ik ga naar ons kantoor in Amsterdam (om de hoek bij NS-station Amsterdam-Zuid) met de fiets, naar ons kantoor Rotterdam (grenzend aan een Metrostation) met het OV en naar ons kantoor Utrecht met de auto (lastiger te bereiken met OV). Na dit gesprek ga ik naar onze Deloitte University nabij Parijs, en dan neem ik de Eurostar. En ik denk dat gebruikmaken van de flexibiliteit die de regeling biedt exemplarisch is voor ons reisgedrag.

Aardig is om te vermelden dat we net gestart zijn met een pilot om afstanden tot 15 kilometer van kantoor per fiets verder te stimuleren. Voorzien van zodanige financiële prikkels dat we dit breed wordt opgepakt door onze professionals. Oók hier is CO2 een driver, maar vergeet ook het aspect van vitaliteit niet!"

Wat vinden jullie medewerkers van dit mobiliteitsbeleid?

"Ons recente medewerkerstevredenheidsonderzoek laat zien dat onze flexibiliteit qua werkomgeving - op kantoor, bij de klant óf thuis - bijzonder hoog scoort. Onze mensen vullen dat hoofdzakelijk in hun eigen teams in, zonder daarbij als top dwingend in te zijn. Uiteraard met een goede balans opdat men elkaar op kantoor en bij de klant vaak genoeg ziet en spreekt. Maar als jij om drie uur ’s middags naar huis wil om de files te vermijden en dan thuis nog een paar teamscalls doet of als je ’s morgens eerst wil sporten of je kinderen naar de crèche of school wil brengen, prima.

Uiteraard hebben we een paar kaders. Zo vinden we het heel belangrijk, volgens het principe van ‘meester-gezel’, dat ervaren collega’s óók op kantoor zijn opdat zo de minder ervaren collega’s hun voordeel kunnen opdoen met hun relevante ervaringen. Maar zéker kunnen we stellen dat ons mobiliteitsbeleid goed is geïntegreerd in onze dagelijkse cultuur. En dat mensen van dag tot dag kritisch kijken wat hun het beste past: thuis, op kantoor of bij de klant en daarnaast het moment van reizen en het type mobiliteit. Deze flexibiliteit is ook écht een asset op de alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt merken we."

En hoe vliegen jullie verkeersveiligheid aan bij Deloitte?

"Verkeersveiligheid is in alle eerlijkheid geen apart thema bij ons. We gaan ervan uit dat al onze collega’s zich als verantwoorde verkeersdeelnemers gedragen. Overigens is er wel uitdrukkelijk beleid MONO te rijden en ook geldt dat beeldbellen absoluut not done is: daar zijn we heel stellig in. Oók hier weer zie je dat de verduurzaming ons helpt: veel collega’s moeten onderweg hun elektrische auto even opladen en gebruiken dat soort momentjes om dan te (beeld-)bellen."

Proberen jullie ook iets te doen aan de dinsdagdonderdagdrukte op de weg en kantoor?

"Ook bij Deloitte zien we inderdaad de welbekende kantoorpieken op de dinsdag en donderdag. Domweg omdat onze collega’s de behoefte ervaren om dan naar kantoor te komen, omdat ze weten dat hun collega’s waarmee ze intensief werken er ook zijn op die dagen. Maar ook hier helpt technologie ons: we zijn bezig om een reserveringssysteem te implementeren waarbij je kunt zien wie er welke dag is. Om zo de spreiding in de week beter te kunnen faciliteren. Met aan alle kanten voordelen: minder drukte in het OV, op de wegen, meer parkeergelegenheid én plek op kantoor."

Waar staat Deloitte over 3 jaar als we het hebben over bewust mobiliteitsbeleid (veiliger, slimmer en duurzamer onderweg)?

"Als je mij vraagt  - met de kennis van nu -  welke bewegingen over drie jaar verder zijn, dan denk ik aan het volgende: allereerst: het denken in minder uitstoot. Waarmee de verhouding de marktaandelen auto versus OV/scooter/fiets verder gaan veranderen ten gunste van dat laatste segment. Steeds meer van onze kantoren zijn dan ook juist OV vriendelijk gesitueerd. Nog los van de problematiek van het parkeermanagement.

Daarnaast verwacht ik dat er vanuit de overheid nadrukkelijkere richtlijnen gaan komen voor bellen/telefoongebruik in de auto – wetende dat we een van de druktste  wegenverkeersnetten hebben van Europa. Monitoring rijgedrag en direct feedback geven zal ook zeker een vlucht nemen verwacht ik, al vind ik het met de privacy aspecten lastig in te schatten hoe sterk zich dit zal gaan ontwikkelen."

De mening van collega Loek:

"Het mobiliteitsbeleid bij Deloitte is zeer divers. Toen ik in 2017 overstapte van het Ministerie van Defensie naar Deloitte, was ik onder de indruk van de verschillende mobiliteitsopties, zoals de mogelijkheid van een leaseauto. Sindsdien zie ik dat Deloitte voortdurend investeert in de uitbreiding van deze opties, wat benadrukt hoe belangrijk mobiliteit binnen het bedrijf is – iets wat ik volledig ondersteun. Daarnaast organiseert Deloitte regelmatig mobiliteitspilots om mogelijke opties voor duurzamer reizen uit te testen.

Naast de mobiliteitsopties biedt Deloitte de mogelijkheid om op voordelige wijze een fiets aan te schaffen of te leasen. Via het vernieuwde en vereenvoudigde fietsplan van Deloitte heb ik kortgeleden een fiets aangeschaft om vaker de auto te laten staan en in de zomer met de fiets naar kantoor te gaan. Ik merk dat ik, door te fietsen, automatisch twee keer per dag beweging krijg – en nee, ik gebruik geen e-bike of speed-pedelec. Wat mij betreft is het fietsplan een slimme en leuke manier om meer mensen op de fiets naar kantoor te krijgen.

Kortom, ik waardeer dat Deloitte blijft experimenteren en het al sterke en diverse mobiliteitsbeleid verder probeert te versterken met initiatieven die bijdragen aan CO2-reductie!"

Afbeeldingen

Cookie-instellingen