Delen, doen, inspireren en activeren. De ambassadeurs van MONO-zakelijk zetten zich in om andere werkgevers in Nederland bewust te maken van het belang van veiliger, slimmer en duurzamer onderweg gaan.
Wil jij ook MONO ambassadeur worden? Stuur ons dan een mail met jouw verhaal!
Meld je aan
Supermarkt op wielen Picnic afficheerde in 2019 als een van de eerste MONO-ambassadeurs. De afgelopen jaren gingen we meerdere keren in gesprek met Michiel Muller, een van de founders van Picnic, over hoe het bedrijf bewust onderweg gaat. Bewustwording over verkeersveiligheid speelt een belangrijke rol binnen Picnic. Dit doet het bedrijf aan de hand van trainingen, het monitoren van rijgedrag en gamification.
Lees interview Bekijk video
DMG heeft een scala aan winkelformules zoals Mandemakers, Brugman, Woonexpress en Keuken Kampioen. Met 300 bestelwagens en 100 vrachtwagens op de weg, is bewust onderweg gaan een belangrijk onderdeel van DMG's mobiliteitsbeleid. Directeur Mark Strijbos en Transportmanager Marcel van Veldhoven maken zich hier elke dag weer hard voor.
Aon maakt zich zorgen. "Als het zo doorgaat, gaat het aantal verkeersongevallen niet naar beneden". Aldus Industry Director Mobility Evert-Jeen van der Meer. Verkeersveiligheid en verduurzaming zijn belangrijke thema’s waar Aon graag een steentje aan bijdraagt. Als MONO-ambassadeur zet Aon zich in om bewuste mobiliteit tussen de oren te krijgen van hun klanten.
Bekijk video Lees interview
"Werkgevers die bellen in de auto tolereren nemen veiligheid gewoon niet serieus. Ik vind dat struisvogelpolitiek."
Allard Castelein
CEO Port of Rotterdam
Meer inzichten
Sinds 2021 heeft MONO-zakelijk een Klankborgroep bestaande uit vertegenwoordigers van verschillende type bedrijven en overheden.
De Klankbordgroep bestaat uit vertegenwoordigers van Volvo, de gemeente Rotterdam, Picnic, IBM, Chain Logistics, Boston Consultancy Group, provincie Noord-Holland, Athlon en BAM.
We namen met veel van de Klankbordgroep-leden een interview af. Hieronder vind je de links naar die interviews:
Kernpartners van MONO-zakelijk zijn: het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ANWB, Bouwend Nederland, Interpolis, Rijkswaterstaat, Allianz, Brabant Mobiliteitsnetwerk, de provincie Gelderland en Overijssel, STL Werkt, TeamAlert, Vereniging van Nederlandse Autoleasbedrijven, Veilig Verkeer Nederland en Verbond van Verzekeraars.
Uiteraard zijn bovenstaande organisaties ook ambassadeur van MONO-zakelijk. Vertegenwoordigers van deze organisaties vertellen hoe zij werk maken van MONO.
Bekijk video's
Samen werken we aan bewust onderweg!
Bewust en ongestoord onderweg zijn is goed voor de verkeersveiligheid en voor jouw organisatie. Of je nu werkt voor een grote organisatie of als zzp’er, door het MONO-convenant te ondertekenen draag je bij aan een veiligere organisatie en verkeerssituatie.
Indien je organisatie actief bijdraagt aan het vergroten van de MONO-zakelijk gedachte, dan ben je ambassadeur. Bijvoorbeeld:
Via het aanmeldformulier kan je aangeven dat je ambassadeur wil worden. We nemen daarna contact met je op. Heb je nog vragen, dan helpen we je graag!
Inschrijfformulier
"Wij geloven bij DNB erg in het welzijn van onze mensen. Wij noemen dat blue zone. We streven naar de hoogste vorm van welzijn, zodat onze mensen ook het best presteren. Denk aan zaken als vitaliteit, motivatie en competentie. Veiligheid is daarbij een randvoorwaarde."
Nicole Stolk Executive Director of Resolution & Internal Operations
"Ik ben zelf ook blij met hybride werken, maar op de weg vergaderen is gewoon onaanvaardbaar. Het bedreigt de verkeers-veiligheid en brengt hoge maatschappelijke kosten met zich mee."
Chantal Vergouw Directievoorzitter Interpolis
“Het is volstrekt normaal dat als een collega vanuit z’n auto al rijdend inbelt in een meeting, we die collega hierop aanspreken. We verwachten en eisen dat hij of zij naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats rijdt om daar de participatie te continueren."
Cees de Wijs CEO Infrastructuur
"Het spreekt voor zich dat wij als IenW het goede voorbeeld moeten geven, óók vanuit onze rol als werkgever. Hierbij vinden we het erg belangrijk dat medewerkers met elkaar in gesprek gaan over verkeersveiligheid en MONO-rijden."
Jan Hendrik Dronkers Secretaris-generaal
"Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers was vorig jaar het hoogste aantal sinds veertien jaar. Dat onderstreept de geweldige urgentie van dit vraagstuk – dus óók in de richting van werkgevers."
Martijn Dadema Voorzitter
"Wij hebben als management een belangrijke rol om de houding en het gedrag van onze collega’s rondom verkeersveiligheid te veranderen. Het is onze taak om ze te enthousiasmeren en zelf het goede voorbeeld te geven."
Evert-Jeen van der Meer Industry Director Mobility
"Wij geloven dat als je veel bewuster gaat nadenken over hoe je dagelijks reist, dat dit resulteert in minder incidenten, minder files en minder uitstoot. Veiliger, slimmer en duurzamer dus. Het begint met een ferme ambitie."
Henrike Branderhorst Co-CEO
"Het gesprek aangaan met je team aan de hand van hele concrete casuïstiek: dát is iets wat werkt. Vooral om zo de persoonlijke afwegingen die je maakt te koppelen aan de afwegingen die we als organisatie op dat punt willen maken."
Wouter Bijman Algemeen Directeur
"Er wordt in de mediawereld meer en meer gebruikgemaakt van WhatsApp i.p.v. bellen. Nu zien we dat het OV zwaar in het voordeel is als het gaat om het appen of werken onderweg. En dat helpt zeker bij de keuze van de reismodaliteit , want je gaat niet appen als je zelf aan het rijden bent."
Meindert Landsmeer Interim-Directeur
"De veiligheid van onze medewerkers en onze zichtbaarheid maken dat verkeersveiligheid bijzonder hoog op onze prioriteitenlijst staat."
Eva-Marie Beij Directeur
"Ons motto is 'hands on the wheel, eyes on the road.' Dat is volstrekt helder en daarover is écht geen enkele discussie. Sterker nog: onze klanten en gebruikers verwachten dat van ons!"
Michiel Kuijs Directeur
"Verkeersveiligheid is écht de verantwoordelijkheid van alle weggebruikers. Zéker niet alleen de verantwoordelijkheid van de overheid! Ook werkgevers in ons land hebben daar hun verantwoordelijkheid in te nemen."
Alexander Pechtold Algemeen Directeur
"Wij positioneren transport als topsport en je kunt alleen winnen met volledige focus op het verkeer."
Günther Maters Directeur
"Volvo heeft de ambitie om in 2040 op het vlak van dodelijke ongelukken, emissie en ongeplande stilstand te streven naar drie keer nul."
Charles Engelaar Marketingdirecteur
"Werken aan welzijn betekent óók aandacht voor MONO en verkeersveiligheid! Het is belangrijk om als werkgever veel aandacht aan welzijn te besteden. We weten dat de werkdruk best hoog kan oplopen. Daarom willen we onze medewerkers zoveel mogelijk ondersteunen."
Marjolein van Eck CHRO Northern Europe
"We benaderen bewust onderweg echt integraal. We zetten naast thema's als MONO ook in op duurzaam vervoer, hybride werken en spreiding van spits. En laten de drie maatschappelijke thema’s duurzaamheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid elkaar versterken."
Fleur Gräper Gedeputeerde
Ik wil weten waarom
Ik wil inspiratie en voorbeelden
Ik wil aan de slag
Ik wil advies en hulp
Ik wil ideeën en ervaringen delen
Inschrijven
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.