Reactietijd veel trager door bedienen touchscreen in auto

31-03-2021
1308 keer bekeken {0} reacties

De bediening van ingebouwde schermen in de auto is minstens zo gevaarlijk als het gebruik van een smartphone tijdens het rijden. Brits onderzoek toont aan dat we tot wel 57% trager reageren als we zo’n touchscreen bedienen.

De Belgische omroep VRT besteedde onlangs uitgebreid aandacht aan het Britse onderzoek. Dat werd in 2020 uitgevoerd door het gerenommeerde instituut Transport Research Laboratory (TRL) en richtte zich op het gebruik van touchscreens in de auto.

Niet alleen ingebouwde schermen werden onder de loep genomen, maar ook systemen als Apple CarPlay en Android Auto. Heeft het gebruik daarvan invloed op het rijgedrag van automobilisten? In speciale testauto’s onderzochten ze met camera’s hoe lang en hoe vaak bestuurders bij het bedienen van touchscreens niet op de weg letten. 

Reactietijd

Die gegevens werden vervolgens gebruikt om te berekenen of afleiding door de schermen invloed had op de reactietijd van automobilisten. In het verkeer duurt het gemiddeld 1 seconde om fysiek te reageren op een visuele waarneming. Die seconde heeft ons lichaam nodig voordat het overgaat tot actie – remmen of bijsturen, bijvoorbeeld.

Schermen spannen de kroon

De resultaten van het Britse onderzoek liegen er niet om. Na het nuttigen van drie glazen alcohol neemt je reactietijd tot 12% toe. Cannabisgebruik is goed voor een toename van 21%. Maar automobilisten die in de weer zijn met hun telefoon of het touchscreen van de auto spannen de kroon. 

De onderzoekers maken onderscheid tussen verschillende activiteiten. Handsfree bellen levert een extra reactietijd van 27%, als je Android Auto of Apple CarPlay bedient met je stem ben je gemiddeld een derde trager. Daarop volgen berichten sturen terwijl je rijdt (+35%) en bellen met je telefoon in je hand terwijl je rijdt (+45%). Maar de grootste toename in reactietijd wordt veroorzaakt door touchscreens: bedien je die met de hand, dan reageer je tot wel 57% langzamer.

Visuele controle

Ook andere onderzoeken laten zien dat het gebruik van touchscreens in de auto leidt tot afleiding. Het verschil zit ‘m in de extra controle die je als bestuurder moet uitvoeren. Wissel je bijvoorbeeld van radiozender via het scherm en niet via de knoppen, dan ben je dubbel zo lang afgeleid. De knoppen geven namelijk feedback: ze bewegen als je ze aanraakt. Gebruik je een touchscreen, dan moet je zelf visueel controleren of het commando daadwerkelijk is uitgevoerd. En dat kost tijd.

Stembediening en rij-assistentie

Hoe kunnen we ondanks deze technische ontwikkelingen toch ongestoord onderweg zijn? De schermen zijn immers niet meer te denken uit de auto. De auto-industrie zelf onderzoekt of de bedieningssystemen slimmer kunnen worden ingezet. De functies die je het meest gebruikt, bedien je dan aan het stuur. En in de nieuwste modellen kun je ook steeds meer functies met je stem bedienen. Daarnaast helpen assistentiesystemen om veilig te rijden. Ze zorgen dat we automatisch afstand houden of houden de auto binnen de rijstrook. In 2022 worden deze ontwikkelingen door de Europese Unie zelfs verplicht gesteld voor alle nieuwe auto’s.

Wie het nog zonder deze technische snufjes moet stellen in de auto, doet er goed aan te checken of sommige functies ook aan het stuur bediend kunnen worden. En met de telefoon op stil kun je dan helemaal ongestoord op weg.
 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen