TVM-campagne #Appmoment: ‘Appen moet kunnen – maar alleen op het juiste moment’

29-07-2021
346 keer bekeken

De campagne #Appmoment van TVM verzekeringen draagt bij aan het verminderen van het aantal verkeersdoden. We stelden 5 vragen aan preventieadviseur Bert van Velden over de TVM-aanpak.

Waarom deze campagne?

‘Transport- en verkeersveiligheid staat voor ons op 1. Toch gebeuren er nog te veel ongevallen op de weg. Elke week vallen in Europa 2 dodelijke verkeersslachtoffers onder Nederlandse beroepschauffeurs. Dat cijfer moet echt omlaag. En dat zeggen we heus niet omdat we dan minder hoeven uit te keren. TVM is in de eerste plaats een coöperatie. Opgericht voor leden, door leden. We staan heel dichtbij onze klanten. Het voorkomen van menselijk leed is voor ons het allerbelangrijkst.’

De campagne heet #Appmoment. Leg uit?

We ontkomen niet aan smartphonegebruik. Dat snappen we. Maar we willen wel dat de sector zich bewust is van de gevaren. Onderzoeken wijzen keer op keer uit dat bellen en appen negatieve effecten hebben op je gedrag in het verkeer. Daarom is het belangrijk dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid pakt. Een appmoment helpt daarbij. Op de parkeerplaats, bij het tanken, in een wegrestaurant: juist dan kun je als chauffeur een appmoment inbouwen. Appen doe je als je stilstaat.’

Spreken jullie alleen chauffeurs aan op hun gedrag?

‘Nee, het gaat echt om de gezamenlijke verantwoordelijkheid. Als werkgever wil je de juiste omstandigheden scheppen om je medewerkers veilig thuis te laten komen. Dat kan door met elkaar duidelijke afspraken te maken over de momenten waarop je bereikbaar bent. Ook als planner speel je een grote rol. Ik hoor regelmatig van planners dat ze chauffeurs een berichtje op hun privételefoon sturen als ze hen op de zakelijke telefoon niet te pakken krijgen. Dat is niet zoals het hoort.’

De campagne loopt inmiddels een paar maanden. Slaat de boodschap aan?

‘Zeker! Al heel wat bedrijven die wij hierover hebben benaderd zijn ermee aan de slag gegaan. Er zijn zelfs bedrijven die ambassadeur van de campagne willen worden, omdat ze er echt in geloven en het actief oppakken. Niet alleen door het te benoemen, maar door er echt werk van te maken.’

‘De campagne is er trouwens niet alleen voor bedrijven die bij ons verzekerd zijn. Iedereen kan het promotiemateriaal van onze site downloaden. Maar we zijn niet snel tevreden. Je merkt dat de waan van de dag het gauw weer overneemt. Daarom gaan we als preventieadviseurs van TVM ook graag in gesprek met de directeur of wagenparkbeheerder van een bedrijf. Juist zij kunnen deze campagne actief implementeren.’

Wat is jouw advies voor een MONO-rijstijl?

‘Ik geef vaak presentaties en workshops over dit thema. Op zo’n moment is iedereen ervan overtuigd dat de telefoon achter het stuur uit moet. Maar ik weet ook dat je er constant aandacht aan moet besteden om het onderwerp levend te houden. Dat kan bijvoorbeeld door als directeur zelf het goede voorbeeld te geven. Maar ook door elkaar te wijzen op risicovol gedrag. Je moet het echt samen doen.’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen