Data is niets tenzij je er waarde aan toe voegt
'Het is vrijdagmiddag 15.13 uur en er komt een spoedorder binnen van een belangrijke klant. Uit de plannersdata blijkt dat er één chauffeur in de buurt is die bijna klaar is met zijn werkdag. Eén plus één is twee. Er is ruimte in de rijtijd van de chauffeur, de reisafstand past en deze rit levert een goed financieel rendement op. Kortom, de data klopt. Het betekent ook dat de chauffeur niet om 16.00 uur terug is op de zaak, maar het minimaal 18.00 uur wordt.
Gegevens uit allerlei slimme systemen sturen de transportsector vooruit. Maar het échte werk in transport draait om mensen. Die elkaar weten te vinden en helpen om het morgen nog beter te doen dan vandaag.
De combinatie van wat je hoort, ziet en voelt onderbouwd met data. Dáár zit de grote waarde. Motivatie is de drijfveer om tot een prestatie te komen en dit gaat over beleving. Dit kun je positief of negatief beïnvloeden. De toon maakt immers de muziek. Ben je daarom bewust van wat je zegt in relatie tot wat je wilt bereiken. Daar ligt een grote kans om ook de verkeersveiligheid te vergroten.
Werken met data voelt vaak als groots en moeilijk aan. Maar dit hoeft helemaal niet. In het voorbeeld hierboven werkt de data. Het verschil in al dan niet succesvol zijn wordt door de chauffeur bepaalt en dit kun je positief beïnvloeden. Is er begrip of ontstaat er stress? Dit maakt een wereld van verschil!'
Zender is medeverantwoordelijk
'Onze visie is dat ook de zender van een boodschap medeverantwoordelijk is voor een veilige (werk)omgeving. Maak duidelijke afspraken over bellen/communiceren onderweg en wees je daarbij vooral ook bewust wat de boodschap met de ontvanger kan doen. Mijn oproep is dan ook om zelf eens na te denken over hoe je met het voornoemde voorbeeld om zou gaan?
Wat mijzelf telkens opvalt is dat diegene die het beste in staat is om een boodschap goed over te brengen vooral beschikt over de vaardigheid om te kunnen luisteren en zien wat er gebeurt. Op die laatste twee punten wordt namelijk het échte verschil voor mensen gemaakt.'
Een veiligheidscultuur creëer je samen
'Natuurlijk staat TVM voor het actief voorkomen van afleiding in het verkeer. MONO rijden, dat moet de basis zijn. Je hoort niet met je telefoon of boordcomputer bezig te zijn tijdens het rijden, punt uit.
Onze visie is: een veiligheidscultuur creëer je samen en zit niet in regels, maar in afspraken die je samen maakt. Realisme is het sleutelwoord.
Mensen maken voor mensen het verschil. Dat doen systemen niet. Ook data over het rijgedrag kan helpen om zicht te krijgen op het welzijn van je mensen onderweg. Oog hebben voor elkaar en begrijpen wat de praktijk brengt aan uitdagingen is de sleutel om elkaar te kunnen helpen. De eerste inzichten van hoe rijgedrag-data daarbij kan helpen hebben we en die laten mooie resultaten zien! Mocht je meer willen weten dan hoor ik graag van je.'
TVM verzekeringen biedt verzekeringen en diensten voor de logistiek en het transport over de weg en over water. TVM is van mening dat niets zo belangrijk is als veiligheid onderweg zijn. De werkgever, planner en chauffeur kunnen daar in hun ogen samen voor zorgen. Met als doel? Schade en letsel voorkomen. Voor meer informatie over TVM ga naar www.tvm.nl.
Het estaffetestokje gaat naar ...
Binnen een groep van schadepreventieadviseurs is het initiatief ontstaan voor een periodieke blog om de ervaren problemen op de (mobiele) werkvloer aan te kaarten. Zij willen hun verzekerde klanten helpen schade te voorkomen. Dit kan versterkt worden door de kracht van het netwerk Mobiliteit & Transport in te zetten. Met die gedachte geeft Johan het estafettestokje door aan Marius van der Valk, Senior Adviseur Schadepreventie Wegtransport GRMC bij ABW. Marius zal binnenkort een blog schrijven over zijn visie. Stay tuned!
Voorgaande blogs: