ABW Verzekeringen: dagelijks bezig met de beheerbaarheid én de bewustwording van risico’s.

04-10-2022
3725 keer bekeken

ABW Verzekeringen startte vier decennia geleden als traditioneel assurantiekantoor, maar in de loop der jaren transformeerde ze naar een partner die de logistieke sector ontzorgt voor alles wat te maken heeft met hun risico’s. Directeur Martin Sterrenburg geeft ons inzage in hun aanpak en filosofie.

Beheersbaarheid én bewustwording

‘We weten allemaal dat ondernemen betekent risico’s durven lopen. Maar wél graag beheersbare risico’s. Waarbij de mens steeds centraal blijft staan. Vanuit ABW Verzekeringen hebben we aandacht voor zowel de beheersbaarheid als de bewustwording van die risico’s. Bijvoorbeeld door te werken met preventieadviseurs die met concrete preventieplannen komen. Waar de code 95 opleidingen dan een onderdeel van kunnen zijn.'

Datagedreven coaching

‘Technisch zijn we vandaag de dag heel goed in staat om het rijgedrag van de chauffeurs van onze klanten te kunnen monitoren. En hen vervolgens via een app te coachen, waarbij we hen desgewenst kunnen voorzien van een fysieke coach, mocht dat nodig zijn. Daarbij gaat het erg om het adequaat anticiperen in het verkeer. Dus rustig optrekken, niet te hard remmen, beheerst de bocht nemen, je wagen laten uitrollen, ver kunnen kijken, steeds inspelend op het mogelijke gedrag van andere weggebruikers. Alles vanuit de filosofie dat rust en regelmaat een direct effect heeft op brandstofgebruik (en dus óók minder uitstoot), op onderhoud (minder slijtage), op veiligheid (minder incidenten, minder verkeersboetes) én – niet onbelangrijk in deze krappe arbeidsmarkt – op werkplezier (verminderen chauffeursstress).'

Inspelen op de behoefte van de chauffeur

‘Iedereen kan begrijpen dat een chauffeur die in de stad meerdere laad-losadressen moet afleggen of een koerier die met een bus volgepakt met 300 pakjes voor geheel andere uitdagingen staan dan een chauffeur die naar Noord-Frankrijk of Zuid-Duitsland onderweg is. Voor de eerste categorie is manoeuvreren in een volle stad met nauwe straatjes vol andere verkeersdeelnemers dé hoofdschotel, terwijl verveling op de loer ligt voor de tweede categorie.

Voor ons betekent dat een spade dieper waarbij we ons écht verdiepen in de problematiek en de uitdagingen van dat betreffende segment van chauffeurs. Wat speelt er en wat vraagt dat aan type coaching? Alles gericht op het verder vergroten van het vakmanschap van die chauffeur!’

Oók MONO-rijden

‘Het komt regelmatig voor dat chauffeurs van onze klanten af en toe op hun mobiel kijken tijdens het rijden. Veelal met hun privé telefoon. Het enige wat écht helpt daarin is de bewustwording van de omvang en de onaanvaardbare risico’s van deze vorm van afleiding. Zéker als je beseft dat je met je truck van minstens 50.000 kilo - meer dan 40 keer zo zwaar dan een gemiddelde auto - met een snelheid van meer dan 80 kilometer per uur, oftwel 22 meter per seconde rijdt. Dan is een paar seconden geblinddoekt, want dat is wat er eigenlijk gebeurt als je op je telefoon kijkt, rijden wel een héél groot risico als je het afzet tegen die nieuwsgierigheid van dat ene appberichtje ...'

Toekomst: nog betere data

‘Als we dit gesprek in 2025 zouden voeren, weet ik zéker dat we verdere sprongen gemaakt hebben met de kwaliteit van de data. Betere analyses die dan moeten leiden tot het vergroten van de zuiverheid van die data bijvoorbeeld. Plus een verdere verfijning. Zodat we ook écht de juiste cijfers hanteren en nog beter op maat kunnen sturen.

Daarnaast zullen we ook verder zijn met vormen van gamification. Opdat de berijder zélf ook voldoende wordt beloond. En niet alleen z’n baas. Want juist dat is zó belangrijk bij de acceptatie van datagedreven coaching.’

De mening van een klant : Tjeerd Hofmeyer, Kleijn Transport

'Al enige tijd gaan Kleijn Transport & ABW samen de toekomst tegemoet. Beheersbaarheid en bewustwording zijn leidend in het uitvoeren van onze werkzaamheden. Jaarlijks bepalen we samen met ABW onze doelstellingen. ABW bewaakt en ontzorgt ons in het halen van deze doelstellingen.  Onze organisatie is enorm in beweging, maar zonder moeite gaat ABW met ons mee de toekomst in. Wij kijken uit naar het gesprek in 2025.'

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen