Wij maken inzichtelijk waar thuiswerken effectief is: niet gereden kilometers zijn de veiligste

17-01-2023
530 keer bekeken {0} reacties

PRiMAN zorgt ervoor dat het talent van hun klanten structureler, doelmatiger én effectiever ingezet wordt om betere prestaties van zowel mens als team te realiseren. Wat is de impact van thuiswerken op de effectiviteit van werknemers en hoe zorgt het voor een verkeersveiliger Nederland?

We gaan in gesprek met ondernemer Jan Prins. Met zijn bedrijf PRiMAN ondersteunt hij klanten in de toepassing van de TMA methode. Een methodiek die bij het streven naar productiviteit en performance verbetering het talent van de medewerkers voorop stelt.

'Management by walking around'

Sinds Corona begin 2020 uitbrak in Nederland, is er een hoop veranderd als het gaat om hoe we werken. Bijna overal is (gedeeltelijk) thuiswerken normaal geworden. Een voordeel voor de effectiviteit én verkeersveiligheid van werknemers?

"Zonder dat we het zo in gaten hadden heeft Corona inderdaad voor een ware aardverschuiving gezorgd! Want daarmee werden we gedwongen om op grote schaal ons werk digitaal in te gaan richten. Iets wat voor de traditioneel ingerichte managers – de micromanagers, zij die graag iedereen in het directe gezichtsveld wilden hebben – ingewikkeld was. Hoe geef je dan leiding? Waar stuur je dan eigenlijk op? En hoe zorg je ervoor dat je mensen – als je ze niet ziet – toch écht aan het werk zijn?

Met onze TMA-tool kunnen we zo de juiste drijfveren van mensen blootleggen. Bijvoorbeeld het element sociabiliteit. Voor mensen met een hoge sociabiliteit is onderling contact essentieel, zij zijn daarom ook vaak te vinden bij de koffieautomaat en zien het werk – ik chargeer wat – als een sociale werkplaats. Iemand met een lage sociabiliteit komt veel beter tot z’n recht als hij of zij alleen kan werken – domweg omdat hij of zij minder behoefte heeft aan al die sociale contacten. Op deze manier kun je dus voorspellen op basis van de drijfveren van je werknemers hoe effectief hybride werken (op persoonsniveau) eigenlijk is.

Een ander voorbeeld is de mate waarin men dagelijks aansporing nodig heeft. Voor hen die dat nauwelijks nodig hebben – gelet op hun hoge arbeidsethos en verantwoordelijkheidsgevoel – is thuiswerken dan aanzienlijk succesvoller dan voor hen die dat van nature minder in zich hebben. Of de mate waarin je behoefte hebt aan afwisseling: thuis kan dat, op kantoor minder. Zo zie je dat als je wat dieper duikt in de drijfveren van je collega’s er een beter beeld ontstaat hoe effectief hybride werken kan zijn. Minder naar kantoor hoeven komen is dus voor een groot gedeelte van de mensen fijn. En niet gereden kilometers zijn by far de veiligste!"

Fysieke afspraken pas ná 10 uur

Wat doet PRiMAN zelf als organisatie om ervoor te zorgen dat het zakelijk verkeer in Nederland bewuster en veiliger wordt?

"Wij geloven erg in 'practice what you preach', als PRiMAN dragen we daarom ook ons steentje bij aan de implementatie van bewust mobiliteitsbeleid. Neem bijvoorbeeld onze TMA-trainingen. Voor Corona was dat een 3-daagse training die startte om 09:00 uur en pas na 17:00 uur werd afgerond. Nu vragen we onze cursisten om de basale kennis zich vooraf (online) eigen gemaakt te hebben en gebruiken we de fysieke trainingen om te oefenen met elkaar. Waarmee we de traningsdagen hebben kunnen inkorten van 10:00 uur tot 16:00 uur. Dat scheelt een hoop filestress! En ik doe het zelf ook: al mijn salesgesprekken voer ik digitaal en ik plan m’n fysieke afspraken buiten de spits. In de geest van een van onze klanten (KPN): 'werken doe je thuis, samenwerken doe je op kantoor’. 

Andere inrichting van kantoren

Sterk dat statement "Werken doe je thuis, samenwerken doe je op kantoor." Dit heeft vast en zeker ook een impact op hoe onze kantoren eruit (gaan) zien?

"Inderdaad! Het spreekt voor zich dat implementeren van professioneel hybride werken óók invloed heeft op de inrichting van je kantoor. Veel van onze klanten transformeren hun kantoren naar ontmoetingsplekken. Gericht op het stimuleren en faciliteren van de onderlinge interactie tussen collega’s. Waarmee de traditionele kantoortuin langzamerhand verdwijnt."

Online trainingen

De conclusie is dus dat (in veel gevallen) een groot gedeelte van het werk thuis en online verricht kan worden, wat een positief effect heeft op de effectiviteit en verkeersveiligheid. Hebben jullie je dienstverlening daar nu ook meer op ingericht?

"Wij maken op dit moment als PRiMAN zeker ook een ontwikkeling door. Daar waar we een decennium geleden vooral waren gefocust op het leveren van een selectietool voor recruiters (‘komt deze persoon tot z’n recht in deze functie’), zetten we nu veel meer in op dashboards. Met deze dashboards faciliteren we het management om de aanwezige talenten van hun collega’s zo optimaal mogelijk in te kunnen zetten. We geven hen als het ware een op maat toegesneden gebruiksaanwijzing. Middels de toepassing van de beschikbare data.

Daarnaast hebben we ook recentelijk stappen gezet in online persoonlijke ontwikkeling. We bieden mensen een totaal gepersonaliseerde app gebaseerd op hun eigen unieke talenten waarmee ze aan hun eigen persoonlijke ontwikkeling kunnen werken. Dat scheelt heel veel uren in fysieke trainingsklasjes. De app is zo gemaakt dat mensen er locatie onafhankelijk mee kunnen werken. Enerzijds voorkomt het reisbewegingen en aan aan de andere kant kun je je reistijd - wanneer je niet zelf achter het stuur zit uiteraard - nuttiger inzetten door aan je persoonlijke ontwikkeling te werken."

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen