Samenvatting Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek 2023

12-10-2023
229 keer bekeken

Volgens het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) 2023 is het aantal zakelijk afgelegde autokilometers dit jaar met 4% gestegen. De filedruk in ons land is op het hoogste niveau ooit. Terwijl bedrijven steeds vaker andere secundaire voorwaarden m.b.t. mobiliteit aanbieden. Hoe kan dit?

Het NZMO 2023 biedt inzicht in de mobiliteitspraktijken en -voorkeuren van zakelijke reizigers en werpt licht op de trends op het gebied van zakelijke mobiliteit.

Een zorgwekkende bevinding uit het onderzoek is dat de filedruk in Nederland op het hoogste niveau ooit ligt. De toename van vier procent in zakelijk gereden kilometers komt overeen met de verwachtingen van 2022. Voor 2024 wordt opnieuw een lichte stijging voorspeld, wat zou resulteren in een totale toename van zeven procent in vergelijking met het referentiejaar 2019. Vooral kleine en middelgrote bedrijven verwachten een groei in het aantal kilometers.

Dat wordt onderschreven door een andere opvallende conclusie uit het NZMO 2023, namelijk dat bedrijven groei in hun personeelsbestand verwachten. Het aanbieden van mobiliteitsoplossingen blijft een effectief middel om nieuw personeel aan te trekken. Bedrijven bieden steeds vaker secundaire arbeidsvoorwaarden aan op het gebied van mobiliteit. Zo worden elektrische voertuigen, fietsen en openbaar vervoer (NS-business card) gestimuleerd als onderdeel van het mobiliteitsbeleid. Interesse in Mobility as a Service (MaaS) lijkt echter af te nemen, ondanks het potentieel, dat blijkt uit het onderzoek.

Spitsuren

Een opmerkelijke ontdekking is dat ongeveer 85 procent van de zakelijke reizigers tijdens de spitsuren reist. Van deze groep kan ongeveer 40 procent niet vermijden om tijdens de spits te reizen, terwijl nog eens 40% actief probeert de spits te ontwijken. Ongeveer 20 procent heeft de optie om de spits te mijden maar doet dat niet. Eric Vousten, hoofdonderzoeker bij bureau VMS Insight, merkt op dat "het gaat om een aanzienlijke groep zakelijke reizigers die tijdens de spits reist en dit als problematisch ervaart." Hij voegt eraan toe dat het aanpassen van werktijden, zoals flexibele aanvangstijden en herplannen van vergaderingen, in bijna 70 procent van de gevallen wordt gezien als een effectieve manier om de spits te vermijden.

Vergroening stagneerd

Hoewel duurzaamheid en CO2-reductie hoog op de agenda staan, is de vergroening van zakelijke mobiliteit gestagneerd. Het aantal bedrijven dat elektrisch rijden als harde voorwaarde stelt, is in 2023 niet toegenomen. Eric Vousten benadrukt echter dat dit niet betekent dat er minder belang wordt gehecht aan milieuvriendelijk reizen. "Het verminderen van de reistijd blijft voor alle zakelijke reizigers het belangrijkste criterium, met uitzondering van autorijders." Het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek is een jaarlijks onderzoek naar de zakelijke mobiliteit in Nederland en werd uitgevoerd door VMS | Insight in samenwerking met Automotive Management, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), RDC en de NS. In totaal namen 3.431 zakelijke reizigers en 494 bedrijven deel aan het
onderzoek.

Lees samenvatting

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen