Explosieve groei pechgevallen: vrezen dat 2024 een recordjaar wordt

16-01-2024
367 keer bekeken

Bergers hadden in 2023 hun handen vol aan ongevallen op de weg. In totaal moesten bergers 209.841 keer worden ingezet in het afgelopen jaar, terwijl in 2022 dat getal 18 procent lager was met 177.458 inzetacties van bergers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting Incident Management Nederland.

Het gaat om een recordjaar, meldt secretaris Ivo Wildenberg van de stichting. ‘Toen ik in 2005 begon deden we zo’n 30.000 meldingen in het hele jaar. De groei nu is dus groter dan het totale aantal meldingen in heel 2005’, zegt hij in BNR Mobility.

De bergers van de stichting worden op verschillende manieren ingezet. Zo gaat het om helpen bij ongelukken, maar ook bij het verplaatsen van auto's die pech hebben en op een gevaarlijke plek staan. Dit laatste gebeurde het afgelopen jaar 19 procent vaker dan in 2022. In totaal moest voor zulke situaties 127.820 keer worden uitgerukt, blijkt uit de cijfers die de stichting met BNR deelde.

Wildenberg vindt de situatie opvallend. 'Bergers gingen aan het begin van deze eeuw er allemaal vanuit dat hun beroep snel zou uitsterven. De auto's en de wegen worden steeds beter en men dacht dat er binnen de kortste keren geen auto meer te bergen zou zijn.' Maar volgens Wildenberg blijkt het tegendeel waar. 'De aantallen groeien en blijven groeien.'

Telefoon achter het stuur

De oorzaak ziet de secretaris met name bij de omvang en de ouderdom van het wagenpark. 'In de coronatijd is het wagenpark enorm gegroeid, maar ook ouder geworden. Men heeft meer oudere tweedehands auto's gekocht. Er zijn meer auto's en de gemiddelde kwaliteit daarvan is waarschijnlijk toch lager dan tien jaar geleden.' Ook ziet hij een oorzaak in het gebruik van telefoons achter het stuur. 'Tot en met 2013 daalde het aantal ongevallen ieder jaar met ongeveer 2 procent. Maar sinds 2023 is het als een dolle gestegen van ongeveer 21.000 naar 27.000. Ieder jaar kwamen er 5 tot 10 procent ongevallen bij.'

ANWB zet bergers sneller in

Ook ziet Wildenberg dat de ANWB, die de bergers inzet, vaker de hulp van bergers nodig heeft. Zo wordt er sneller overgegaan tot een verplaatsing van een auto als die langs de kant van de weg staat. Dat komt volgens hem door een beleidsverandering. 'Er wordt steeds voorzichtiger omgegaan met pechgevallen en men heeft ze steeds liever zo snel mogelijk op een veilige plek.'

In de afgelopen jaren nam het aantal ongevallen wel af vanwege de coronapandemie en doordat men vaker thuis ging werken. In 2023 ziet Wildenberg echter dat het aantal bijna op het hetzelfde niveau is als in 2019, het jaar voor de pandemie. 'Als je de laatste paar maanden van 2023 met 2019 vergelijkt, dan moet je toch vrezen dat 2024 een recordjaar zou kunnen worden.'

Foto: Rijkswaterstaat

Bron nieuwsbericht: BNR

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen