Cees is Business Development Manager voor het segment transport en logistiek in de Benelux bij AddSecure.
Hufterig weggedrag
Wat doet AddSecure precies?
"Het is onze business om data uit de boordcomputer van de vrachtwagen om te zetten in informatie. En dan gaat het om een 2-tal functionaliteiten: fleetmanagement en transportmanagement. Met als doel efficiëntie in het transportbedrijf te bewerkstelligen. Fleetmanagement heeft bij AddSecure al jaren een ecodrive systeem in zich. De kern van dit ecodrive systeem is het genereren van die data waarmee de winstgevenheid van het wagenpark wordt verhoogd. Met toonaangevende oplossingen voor milieuvriendelijk rijden, brandstofmonitoring en last but no least voertuigcamera’s om de verkeersveiligheid te verhogen. Al deze informatie van bijvoorbeeld te hard rijden, te hard remmen of te hard door de bocht, wordt gebruikt om toekomstige (bijna) incidenten te voorkomen. En om daarvan te leren in trainingen aan chauffeurs middels hele concrete voorbeelden.
Sinds kort kunnen onze systemen ook worden voorzien van camera’s (gericht op de weg) die actief worden zodra er bijvoorbeeld te hard wordt geremd. Waarmee een beter beeld wordt gecreëerd waarom de chauffeur zo plots moet ingrijpen. Zodat helder wordt wat er exact is gebeurd. Dit is ook interessant voor de verzekeraars omdat zij daarmee een duidelijker beeld krijgen over de schuldvraag en voor de chauffeur omdat hij of zij zo niet ten onrechte wordt beschuldigd. Want we zien steeds meer dat hard remmen een gevolg is van toenemend hufterig weggedrag buiten de schuld van de vrachtwagenchauffeur om. Van krioelende pijlsnelle personenauto’s die zich er nog snel even tussen willen proppen of net iets te laat nog willen invoegen. Waarvan de bestuurders ook vaak met hun telefoon bezig zijn tijdens het rijden. Zich volstrekt niet realiserend dat een 55-ton vrachtwagen aanzienlijk minder flexibel en wendbaar is dan een personenauto, waarmee de vrachtwagenchauffeur de noodzakelijke ruimte niet krijgt van z’n medeweggebruikers en dus een heftige manoeuvre moet uitvoeren.
Daarnaast geeft het ecosysteem ook nog informatie - en daarmee gerichte suggesties - over minder verbruik en minder uitstoot. Veiligheid en duurzaamheid gaan hand in hand. Als je anticipeert op wat er allemaal in het verkeer gebeurt, dan heeft dat enorm veel voordelen. Variërend van minder incidenten tot minder brandstof- en bandenslijtage en minder chauffeursstress. Het is enorm belangrijk dat vrachtwagenchauffeurs veilig, slim en duurzaam onderweg gaan."
Roots in Zweden
AddSecure is van oorsprong een Zweeds bedrijf. Maakt dat dat verkeersveiligheid nog belangrijker is binnen jullie bedrijf?
"Als AddSecure zijn wij inmiddels actief in meer dan twaalf landen, maar onze roots liggen inderdaad in Zweden. Het Zweedse veiligheidsdenken zit dus absoluut in ons DNA. Zweedse autofabrikanten – kijk maar naar Saab en Volvo – waren al in de jaren zestig voorloper op het gebied van verkeersveiligheid met bijvoorbeeld autogordels en veiligheidsbumpers. En met alle respect voor waar we staan met verkeersveiligheid in Nederland: we kunnen nog steeds een voorbeeld nemen aan onze Zweedse collega’s. Die zijn en blijven ons op veel aspecten een paar stappen voor."
Koppeling met iVRI’s
Kun je iets meer vertellen over de 'groene golven' die voor enorm veel brandstofbesparing zorgen?
"Ja zeker. We zijn met SmartWayz en Connected Transport actief bezig met de koppeling van de boordcomputer met intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s). Waarmee er voor de chauffeur in feite een groene golf van verkeerslichten wordt gecreëerd. We zijn dit momenteel aan het testen op verschillende ringwegen in Nederland. Zo’n toepassing laat ook weer zien dat verkeersveiligheid en verduurzaming elkaar direct versterken. Want iedere keer optrekken bij een stoplicht kost een liter diesel. Nog los van doorstroming van het verkeer dat achter zo’n vrachtwagen rijdt. Bedenk maar eens dat het minuten duurt voor dat een vrachtwagen weer op 80 kilometer per uur zit. En wat te denken van het aspect van chauffeursstress, want realiseer je dat je als chauffeur die boete voor dat rode stoplicht - inmiddels € 259 inclusief administratiekosten - zélf mag afrekenen."
Anti-afleiding camera’s met AI
Als we dit gesprek over drie jaar weer zouden hebben. Waar staan jullie producten dan op het vlak van bewust en MONO rijden?
"Als we dit gesprek over drie jaar weer zouden hebben, dan weet ik zeker dat de techniek van onze camerasystemen verder is geprofessionaliseerd. Zo zijn we 'as we speak' in de UK en Frankrijk, bij een paar transportondernemingen die actief zijn in het vervoer van chemische producten, begonnen met het gebruik van systemen die óók naar binnen zijn gericht. Die kunnen met behulp van AI - Artificial Intelligence - een beeld geven van de mate van alertheid van de chauffeur. Dus denk aan vermoeidheid/slaap, roken en afleiding door bijvoorbeeld demobiele telefoon. Dat werkt op de verandering van de kleur van het gezicht van de chauffeur. Deze ontwikkelingen moeten ervoor zorgen dat de chauffeurs met één bezig zijn tijdens het rijden, namelijk: de weg. MONO rijden dus."