MONO rijden: een voorbeeld hoe we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen

11-12-2020
1171 keer bekeken

‘Als je als dienstverlener in onze markt serieus genomen wil worden, dan is MONO-rijden én daar een actief beleid op voeren gewoon een no-brainer’. Het zijn de woorden van Hans van der Molen, directievoorzitter van de Berenschot Groep. We zijn met hem in gesprek over MONO rijden.

Van bezit naar gebruik 

Voordat we kijken hoe MONO is verankerd in het Berenschot-beleid geeft Van der Molen aan hoe het vele thuiswerken vanwege corona een bijdrage heeft geleverd aan de bewustwording van een toekomstvast mobiliteitsbeleid. ‘We hebben zo’n 160 leaseauto’s, maar in de afgelopen maanden is het aantal kilometers langs de duim feitelijk gehalveerd. Ik hoop ook dat als deze crisis voorbij is we een volwassen mix weten vast te houden tussen werken op afstand en fysiek contact. Daarnaast zien we dat jonge collega’s steeds minder behoefte hebben aan een auto. Het beeld van de zogenaamde ‘heilige koe’ is écht aan het kantelen: we zien binnen ons bureau heel sterk de transitie van bezit naar gebruik. Waarbij mobiliteit centraal staat en niet zozeer het voertuig. En dat blijkt wel uit de cijfers: van de recente 20 nieuwkomers kozen er slechts 2 voor een auto’. 

Practice what you preach

‘Onze missie is om maatschappelijke en economische waarde te creëren voor onze klanten. Daarin past naadloos het aspect van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wij nemen dat als Berenschot heel serieus. Practice what you preach. Want als je adviseert in het veiligheidsdomein terwijl je het zelf niet in de praktijk doet, dan ben je natuurlijk een risee. Voor ons is dat écht top of mind. En dat is zeker geen windowdressing.’ 

Win-Win

‘Je zou zeggen dat dit extra kosten met zich meebrengt, maar niets in minder waar. Als je je werk professioneel inplant kun je veel spoed en adhoc voorkomen. Als je ook verstandig onderweg gaat, denk aan kwalitatief goede auto’s, zuinig rijden, handsfree bellen en OV daar waar het kan, dan is het effect groot.

En natuurlijk kennen we binnen Berenschot de adviseurscultuur. Eén van onze assets als zakelijke dienstverlener waarin onze adviseurs makkelijk benaderbaar en snel beschikbaar moeten zijn voor onze klanten. Maar als iemand ’s morgens in Sittard moet zijn en ’s avonds in Delfzijl dan hebben we de faciliteit van een student-chauffeur. Niet vanwege de luxe, maar vanwege de combinatie veiligheid en efficiency. We vliegen dat functioneel aan, zonder onnodige franje. En zo’n beleid is écht win/win aan alle kanten: blije collega’s, tevreden klanten, goed voorbeeld en last but not least ook nog eens bedrijfseconomisch verantwoord.’    

Niet vrijblijvend

En om te laten zien dat MONO ook écht een onderdeel is van de kernwaarden van het oudste Nederlandse adviesbureau licht Van der Molen toe dat het zeker niet vrijblijvend is. ‘Onze leasemaatschappij faciliteert ons uiteraard maandelijks met de gegevens over incidenten en verbruik. En logisch dat we daar dan ook op sturen als management. Variërend tot het aanbieden van extra rijvaardigheden zoals een slipcursus of een stevig therapeutisch gesprek met je meerdere. Gelukkig komt dat laatste zelden voor, onze mensen begrijpen dat werken voor een prestigieus bureau als Berenschot betekent dat je je maatschappelijk verantwoordelijk gedraagt’.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen