Van Bruggen nam in januari samen met Minister Cora van Nieuwenhuizen, RAI-voorman Steven van Eijck en Bouwend Nederland voorzitter Maxime Verhagen de oogst in ontvangst van een etmaal nadenken door 50 vertegenwoordigers van werkgevers over slimme oplossingen voor de positie van MONO voor werkgevers. ‘Zeer zeker hebben werkgevers een cruciale rol te vervullen als het gaat om het implementeren van verkeersveiligheid en MONO in het bijzonder.'
Je kunt niet tegen verkeersveiligheid zijn
‘De SWOV heeft onlangs aangetoond dat in 10% van de gevallen weggebruikers (en voor vrachtwagenchauffeurs is dat maar liefst 20%) andere dingen zitten te doen, terwijl zij deelnemen aan het verkeer. Dat kan absoluut niet. Stel je eens voor: een vrachtwagen van 40 ton die 80 km/h rijdt (= 22 meter per seconde) waarbij de chauffeur gedurende 4 a 5 seconde even snel een appje stuurt: in feite rijdt er dan een geblinddoekte chauffeur over 100 meter met 40 ton. Dat is voor mij volstrekt onacceptabel en toont tegelijkertijd het belang van MONO voor de verkeersveiligheid aan.'
Logisch dat werkgevers werk maken van een toekomstbestendig en veilig mobiliteitsbeleid
‘Kijk, iedereen die ik spreek is voor verkeersveiligheid, zeker als je dat afzet tegen die extreme maatschappelijke kosten (€18 miljard op jaarbasis). Net als wereldvrede. Daar is ook iedereen voor. Het is dus waanzin om alleen maar naar de overheid te kijken als het gaat om het verbeteren van de verkeersveiligheid. Ook werkgevers hebben profijt bij goede verkeersveiligheid! Ze kunnen dus ook een grote rol spelen. Logisch dus dat werkgevers werk maken van een toekomstbestendig en vooral veilig mobiliteitsbeleid.'
Veel meer gebruikmaken van slimme camera’s
Verkeersveiligheid hangt volgens de ANWB-hoofddirecteur voor een groot deel af van veilig gedrag. ‘De goede voornemens van overheden en werkgevers gaan pas wortelschieten als er tegelijkertijd ook flink wordt gehandhaafd op veilig gedrag. Die slimme camera’s die die mensen kunnen betrappen die al append achter het stuur zitten, daar zouden we veel meer gebruik van moeten maken. Ook moeten we ervoor zorgen dat veelplegers in toenemende mate zwaarder worden bestraft. Hoe vaker je bewust onveilig gedrag in het verkeer vertoont, hoe meer je geprikkeld moet worden om jezelf veiliger te gaan gedragen.'
Willen versus moeten
Maar om veilig gedrag te vertalen naar dagelijks gedrag, dáár zit de crux. ‘Ik denk dat met ‘willen’ (het belonen) van gewenst verkeersveilig gedrag je aanzienlijk meer bereikt dan met ‘moeten’ (het bestraffen). Het is bijvoorbeeld interessant om te kijken hoe MONO-zakelijk kan meeliften op de huidige golf van gamification. Door spelelementen en competities toe te voegen aan producten en diensten, zoals aan verzekeringen die veilig gedrag in het verkeer belonen, kunnen gebruikers worden verleid tot het vertonen van het gewenste gedrag.'
Data van maar liefst ‘n miljard kilometers
‘Ik ben er heilig van overtuigd dat de huidige beschikbare (en dus proven) technologie ons veel meer mogelijkheden biedt dan dat we beseffen. Wij hebben als ANWB de data van een miljard kilometer. Eén miljard kilometers! Over hoe men zich in het verkeer gedraagt, waar de verbetermogelijkheden in gedrag en in de weginrichting zitten. Die groeiende hoeveelheid data biedt heel veel kansen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Bijvoorbeeld om weggebruikers direct feedback te geven over hun eigen rijgedrag of om wegbeheerders te helpen om de weg veiliger te maken. Alleen het hangt nu nog op privacy. Ik vind dat we op dat punt te voorzichtig zijn. Uiteraard is privacy een groot goed, maar zeg nou zelf: toch niet tegen elke prijs?’