Veiligheid begint met exact weten: het gaat om de juiste data

11-01-2021

We spreken Michiel Muller – één van de founders van online supermarkt Picnic – over het belang van veiligheid en MONO als essentieel onderdeel van hun bedrijfsvoering.

Mooi is dat Picnic zich als een van de eerste MONO-ambassadeurs afficheerde

Goede data over last-mile als dé basis

‘In onze optiek begint veiligheid bij het exact meten en weten: het hebben van de juiste data. Want laten we wel wezen: als je efficiënt wil bezorgen, moet je efficiënt werken. Moet je dus precies weten hoe zo’n proces van bezorging verloopt. Alleen dan kun je het beter plannen. En door de data steeds meer te verrijken, kun je het ook steeds verder verbeteren. Staan de kratjes aan de juiste kant. Hoe lang duurt deze bezorging. Die data die we voor de bezorging verzamelden, zijn we gaan uitbreiden met veiligheidsdata: welke rotondes zijn onoverzichtelijk, omdat er vaak hard wordt geremd? Waar wordt door onze runners net iets te hard opgetrokken of een bocht te snel genomen. Iedere dag opnieuw verzamelen we die datapunten. En dat leidt tot een fantastisch fundament.'

Geef direct feedback

‘Heb je de data, dan is het de kunst om de runners direct feedback te geven. Zodra de rit voorbij is en de runner terug is op de HUB kan de bezorger via de driver coach zien wat zijn/haar eigen rijgedrag was. Honderd is de hoogste score en we streven ernaar dat iedereen boven de tachtig scoort. En we belonen dat gedrag ook als werkgever. Als een team een maand lang boven de tachtig heeft gereden, krijgt zo’n team bijvoorbeeld een award in de vorm van een tafeltennistafel. Bezorgers die structureel boven de negentig zitten, geven we een podium door ze met naam en toenaam te noemen. Kwestie van positieve aandacht geven aan het juiste gedrag. We zien dat het werkt. Onze mensen zijn daar gevoelig voor en voelen zich er plezierig bij. Vooral omdat we samen met hen ook de driver coach verbeteren: zo voegen we samen data punten toe van gevaarlijke situaties. De software waarschuwt de berijder middels piepjes als er een mogelijk gevaar dreigt, bijvoorbeeld een overhangend balkon waar je niet onderdoor kan. Daarmee biedt de software hen ook toegevoegde waarde om hun werk beter en veiliger te kunnen uitvoeren.'

Ook in gesprek met de wegbeheerder

‘Niet alleen koppelen we terug aan onze eigen mensen, ook voeren we gesprekken met de wegbeheerder. Beste gemeente, op dit punt daar en daar zien we mogelijkheden voor verbeteringen, want we zien dat veel runners daar plotseling remmen. Het lijkt er dus op dat het een onoverzichtelijke situatie is. Slim als jullie dat aanpakken. En we merken dat gemeentes daarvoor open staan en dat ook op willen pakken.'

Schades zijn voor meer dan tachtig procent teruggelopen

‘De resultaten van de introductie van de driver coach zijn werkelijk spectaculair. Sinds we de software gebruiken, zien we dat het aantal schadegevallen in zo’n 3 maanden tijd met tachtig procent is teruggelopen. Zo’n geweldig resultaat hadden we nooit voor mogelijk gehouden. We zijn er dan ook trots op en staan er ook open voor om deze tool aan anderen ter beschikking te stellen. Partijen als Hello Fresh of DHL. Uiteindelijk is veilig rijden in buurten ieders belang.'

Proactievere rol verzekeraars

‘Voor verzekeraars is er in onze ogen ook nog veel te halen in het stimuleren van veiliger rijden. Die zouden als direct belanghebbenden wat ons betreft wel wat actiever mogen zijn op dit front. Door hun klanten te helpen met dit type oplossingen, een spade dieper in de waardeketen. Niet ééndimensionaal op premies focussen, maar samen met hun klanten de problemen die leiden tot schades beet te pakken. Maar het goede nieuws is dat wij hen daarmee kunnen faciliteren. Want ook dat past in de Picnic-filosofie: met de e-commerce sector iedere dag op weg naar een betere wereld!’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen