RDW moet het goede voorbeeld geven

21-01-2021
572 keer bekeken

We spreken op afstand met RDW'er Paul Dietz. Hij is binnen de RDW divisiemanager Toezicht en Beoordeling. Concreet betekent dat dat hij met z’n team op jaarbasis goed is voor maar liefst 250.000 APK-steekproeven plus nog eens zo’n slordige 300.000 keuringen.

Alles is erop gericht om ons wagenpark van 8 miljoen auto’s qua voertuigveiligheid in de eredivisie te laten marcheren. Daarvoor heeft Paul een leger van 300 technisch medewerkers en een 150-tal steekproefcontroleurs die iedere dag op pad zijn om dagelijks zo’n 9 garagebedrijven te verwelkomen met een bezoek. 

Veiligheid zit in onze core

'Als veiligheid onze core is, Als RDW op aarde is om te toetsen en om te controleren dat we een veilig en betrouwbaar wagenpark hebben, dan betekent dat automatisch dat we ook kijken naar onze eigen voorbeeldrol. Hoe we onze eigen mensen faciliteren qua mobiliteitsbeleid. 150 steekproefcontroleurs moeten iedere avond veilig en gezond weer thuis zijn!  Dat betekent uiteraard aandacht voor MONO, geen gedoe met die telefoon onderweg.’

Een pakket van samenhangende maatregelen

‘Voor ons als werkgever is een integraal pakket van samenhangende maatregelen belangrijk. Passend in een totaal mobiliteitsbeleid. Bestaande uit een veilige en schoon voertuig (meer dan de helft inmiddels elektrisch trouwens), een goed opgeleide chauffeur (waarbij we middels e-learningmodules en rijtraining periodiek scherp worden gehouden over de wijze van bediening en ons rijgedrag), een professionele planning en route (met zo min mogelijk reistijd), etc. Daar past MONO naadloos in.’

Van volume naar effect

‘De RDW gaat steeds meer doen met data. We moeten daarbij de slag maken van volumesturing naar effectsturing. Minder steekproeven, maar wel met een groter effect. Meer gericht op garagebedrijven die vaker door het ijs zakken. In zo’n beweging kun je je ook voorstellen dat we het rijgedrag van onze eigen collega’s op teamniveau gaan monitoren. Niet vanuit een soort ‘big brother’, maar gebaseerd op wederkerigheid. Vanuit een win-wingedachte, waarbij we een berijder ook belonen. Goed gedrag honoreren, niet alleen met een veilige thuiskomst, maar ook met een leuke prijs voor het team.’

Attractieve werkgever

‘Je hoeft geen profeet te zijn om te voorspellen dat we in deze competitieve arbeidsmarkt als RDW een streepje voor hebben als het gaat om de war for talent. En dat ons toekomstvaste mobiliteitsbeleid – met daarin serieuze aandacht voor verkeersveiligheid en MONO in het bijzonder –zich uitbetaalt in het zijn van een attractieve werkgever. Dat merken we bij wervingsacties’.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen