VNA: 'MONO als concrete toepassing in modern mobiliteitsbeleid'

26-01-2021
{0} reacties

Renate Hemerik is voorzitter van de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Met haar praten we over de wijze waarop VNA het MONO-beleid actief uitstraalt naar hun leden.

Uiteraard staan we even stil bij de huidige tijd, want veel bedrijven in Nederland hebben het zwaar. ‘Bedrijven zijn aan het overleven en daardoor is MONO even minder urgent, zeker in combinatie met thuiswerken, waardoor veel minder kilometers worden gereden.’ Toch ziet Hemerik kansen, in een crisisperiode zijn veel bedrijven zich aan het voorbereiden op de periode erna. Waarmee automatisch aspecten van thuiswerken een onderdeel gaan vormen van toekomstig mobiliteitsbeleid.

De strategische waarde van MONO

‘Natuurlijk omarmen we als VNA het MONO-zakelijk gedachtegoed: een veiligere wereld en veiliger weggedrag begint bij jezelf. Juist daarom roepen we werkgevers en leaserijders op om het smartphonegebruik te bespreken, om mét elkaar stevige en werkbare afspraken te maken. Verkeersveiligheid verdient een hoge prioriteit. In de maatschappij, maar zeker ook bij de VNA, de autoleasemaatschappijen, werkgevers en werknemers. Ook wij moeten onze verantwoordelijkheid nemen. Het feit dat een derde van de automobilisten aangeeft dat het lastig is de smartphone te negeren, wordt veroorzaakt door het verslavende effect . Wat mij betreft moeten we dan ook heel snel naar een nieuwe sociale norm ten aanzien van afleiding in het verkeer en specifiek het gebruik van de smartphone.'

Wisselwerking tussen veiligheid en duurzaamheid

‘Deze pandemie vraagt om scherp na te denken over een toekomstvast mobiliteitsbeleid, waarin veiligheid en duurzaamheid elkaar versterken. Met vragen als: waarom reis je eigenlijk, is het écht nodig. En als je dan reist, hoe doe je dat dan, met welke modaliteit, wat past het beste. Om zo duidelijk te zijn over wat acceptabel gedrag is, als je participeert in het verkeer. We zien dat steeds meer leasemaatschappijen naast de auto (steeds meer elektrisch overigens) ook andere opties aanbieden zoals OV of fiets. Veiligheid krijgt daarin een steeds dominantere vorm.'

Overheid én werkgevers die elkaar versterken

‘Dit onderwerp vraagt om zowel een lange adem als steeds op datzelfde aambeeld slaan: herhalen van de boodschap. En die boodschap moet van meerdere afzenders komen. Niet alleen van de overheid, maar ook van bedrijven, de werkgevers. Laten we wel wezen: gedrag van mensen verander je niet vandaag op morgen. Wetgeving is één en vanuit een werkgever kun je afspraken maken, maar het is wel de uitdaging om dit vast te houden. Het moet een ‘nieuw normaal’ worden om de telefoon op niet storen te zetten tijdens het autorijden. Ik vrees dat intensievere handhaving een belangrijke manier blijft om mensen daadwerkelijk wakker te schudden. Daarbij zijn de recent geplaatste camera’s die mensen kunnen betrappen die toch appen tijdens het rijden erg behulpzaam.'

Attractief werkgeverschap

‘Samen met een werkgroep van VNA-leden bekijken we hoe je aan de ene kant medewerkers van de leasemaatschappijen kunnen stimuleren en aan de andere kant klanten en berijders van leaseauto’s. Want dit onderwerp raakt heel sterk aan goed werkgeverschap en het zijn van een aantrekkelijke werkgever. We zien steeds meer duidelijke, concrete programma’s van onze leden naar hun klanten en gebruikers. Dat hoeft niet per se onder de vlag van verkeersveiligheid, als het maar gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan het beschikbaar stellen van (gedrags)trainingen. Of het direct geven van feedback over rijgedrag in de belonende sfeer. Kort en goed: verkeersveiligheid blijft een prioritair onderwerp van gesprek bij de VNA en haar leden!’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen