Voorzitter VVN: mobiliteit is onderdeel van veilige werkomgeving

28-01-2021

We spreken met de recent benoemde voorzitter van Veilig Verkeer Nederland, Martijn Dadema, over de wijze waarop we de toepassing van MONO-zakelijk verder vorm moeten geven, om zo de verkeersveiligheid te vergroten.

Dadema is in het dagelijkse leven burgemeester van het Overijsselse Raalte, waar hij overigens hoge ogen gooit getuige de nominatie in zowel 2018 als 2019 voor beste lokale bestuurder. 

Laten we als overheid het goede voorbeeld geven

‘Dit land kent ongeveer 300.000 ambtenaren. Dat zijn alle rijks-, gemeentelijke en provinciale ambtenaren bij elkaar die een dienstverband hebben bij de overheid. We kunnen er zelf – binnen onze eigen cirkel van invloed – voor zorgen dat al deze ambtenaren het juiste voorbeeld geven als het gaat om MONO rijden en verantwoord telefoongebruik in het verkeer. Maak daar afspraken over, zoals we dat ook doen op het terrein van Arbo. We spreken – heel terecht overigens – veel met elkaar over een goede bureaustoel en een passend bureau.

Waarom passen we diezelfde zorgvuldigheid en accuratesse dan ook niet toe op ons eigen mobiliteitsbeleid? Als integraal onderdeel van een veilige werkomgeving? Zo zorgen we ervoor dat onze mensen veilig van A naar B komen als ze voor ons als overheid aan de slag zijn. In welke vorm dan ook: woon-werkverkeer, de politie, de weginspecteurs, de busjes die gevangenen vervoeren, etc. Ik wil me daar persoonlijk hard voor gaan maken zodat we dit onderwerp ‘top of mind’ krijgen, als onderdeel van ons arbeidsvoorwaardenpakket. Stel je eens voor dat minister Ollongren of de Vereniging van Nederlandse Gemeenten in de nieuwe CAO daar afspraken over maakt. Juist dán geven we als overheid het goede voorbeeld en kunnen we met droge ogen ook aan van private werkgevers vragen om hetzelfde te gaan doen.’

Aspect van attractief werkgeverschap

‘Vanuit het werkgeversperspectief zie ik een duidelijke link tussen goed werkgeverschap en toepassing van MONO. Helemaal als je aandacht voor veilig onderweg gelijkwaardig positioneert aan een professionele thuiswerkregeling, of bijvoorbeeld het faciliteren van een goede werkplek. Als je onderweg bent voor je werk, dan is dat op dat moment je werkplek. Door aandacht te besteden aan verkeersveiligheid voor je werknemers, laat je zien dat je goed werkgeverschap serieus neemt. Dat maakt je aantrekkelijker als werkgever. Een extra manier om je te onderscheiden in de ‘war for talent’. En dit nog los van de bedrijfseconomische aspecten: minder ongelukken zorgen voor minder kosten en voor minder uitval van personeel. Ik ben ervan overtuigd dat je aan de hand van concrete voorbeelden moet laten zien dat het werkt en dat het benefits oplevert voor werkgevers. Die zijn er absoluut.’

Vijf gouden regels

‘Uiteraard hechten we als Veilig Verkeer Nederland veel waarde aan onze eigen voorbeeldrol. Practise what you preach. Daarom hebben we de zogenaamde ’vijf gouden regels’ ontwikkeld voor al onze collega’s. Dus ook voor mij als voorzitter. Onderdeel daarvan is verantwoord telefoongebruik in het verkeer. Op de planning staat om voor het hele personeel een online workshop MONO te verzorgen om de beleving bij het thema actueel te houden. Om vrijblijvendheid te voorkomen, zijn we druk bezig om dit écht te verankeren in ons interne beleid. Opdat we het dan ook écht met elkaar als een gouden regel toepassen, iedere dag weer opnieuw. Op weg naar een veilig verkeer in Nederland!’ 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen