Politie: met meer dan 15 duizend voertuigen is MONO essentieel

03-02-2021
779 keer bekeken

Het belang van MONO door de ogen
van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

 

Paul Broer is landelijk projectleider infrastructuur bij de Nationale Politie. Hij is namens de Korpsleiding verantwoordelijk voor de woordvoering over de wijze waarop verkeersveiligheid binnen de Nationale Politie is georganiseerd. Daarover spreken we met hem.

Bij de politie gaat het in totaal om zo’n 13.000 reguliere voertuigen en ongeveer 2.500 onherkenbare voertuigen (van gewone gestreepte politieauto’s tot gepantserde voertuigen, motorfietsen, ME-busjes en de veelbesproken supersnelle Audi’s). Verkeersveiligheid is dus een serieuze zaak.

Strak veiligheidsbeleid

‘Uiteraard hebben we binnen de politie een strak veiligheidsbeleid als onderdeel van onze bereikbaarheid. Want het voertuig is voor ons een essentieel hulpmiddel om onze taak adequaat te kunnen uitvoeren. En bij de functionele eisen die we aan onze voertuigen stellen kijken we naar het aspect van veiligheid. Zo heeft iedere auto een zendknop (een speciaal ontworpen stengeltje) waarmee de bestuurder – zonder z’n handen van het stuur te hoeven halen – mobilofooncontact kan maken.' 

'In onze voertuigen zitten meestal 2 mensen. De chauffeur focust op de besturing en de bijrijder kan zich richten op navigatie, berichtgeving of communicatie. En door de mobilofoon en de directe contacten met de meldkamer hebben collega’s hun mobiele telefoon niet nodig.'

Ook achtervolgen moet veilig

‘Het komt geregeld voor dat de politie – in geval van achtervolgingen bijvoorbeeld – de verkeersregels moet overtreden. Met hoge snelheden rijden in de bebouwde kom, snel accelereren, fors remmen, hard door de bocht of negeren van rode stoplichten. Oók dat moet veilig gebeuren. Niet alleen om ervoor te zorgen dat onze eigen mensen weer veilig thuiskomen, maar vanzelfsprekend ook de andere weggebruikers.'

Elkaar feedback geven

‘Aan veiligheidscultuur moet je jaren werken en iedere dag aandacht geven. Onze mensen volgen niet alleen een speciale rijopleiding vanuit onze politieacademie, we onderhouden dat ook blijvend. Tijdens periodieke tests (iedere 2 tot 3 jaar, voor onze motorrijders jaarlijks) rijdt een gecertificeerde rijinstructeur een dag mee. Tijdens en na afloop van de rit wordt uitgebreid geëvalueerd.' 

'Maar er is meer, en daar ben ik ook écht trots op. We kennen binnen de politie een cultuur van feedback geven. We spreken elkaar aan op rijgedrag. Zo is het bij onze collega’s die met de motorfietsen rijden gebruikelijk dat iedere begeleidingsrit na afloop uitvoerig wordt geëvalueerd. Zo houd je dat levend. En de resultaten mogen er zijn: jaarlijks is er slechts sprake van een zeer beperkt aantal incidenten als gevolg van verwijtbaar gedrag van onze eigen collega’s.'

80.000 bekeuringen 

‘Er is nog een reden waarom MONO-rijden bij ons zo’n hoge prioriteit heeft. Mijn collega’s zien dagelijks de gevolgen van weggebruikers die de combinatie maken tussen rijden en appen. Dan hebben we het niet alleen over het verbaliseren van bellen of appen achter het stuur (jaarlijks maar liefst zo’n 80.000 bekeuringen), maar vooral over de ernstige verkeersongelukken die het gevolg zijn van afleiding door gebruik van mobiele telefoon. Dat hakt er écht wel in hoor.'

Uitwisselen van bestpractices

‘Met onze collega’s van brandweer, ambulance, Rijkswaterstaat, Defensie en de ANWB wisselen we intensief ervaringen uit. Dat doen we met hulp van ‘kenniscentrum voorrangsvoertuigen’ van het Instituut Fysieke Veiligheid. Mooi voorbeeld is de wijze waarop in de rijopleiding aandacht wordt besteed aan hoe weggebruikers moeten reageren op voorrangsvoertuigen met blauwe zwaailichten. Alles gericht op het met elkaar vergroten van de verkeersveiligheid.'

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.