Bouwend Nederland: veiligheid - dus ook verkeersveiligheid - als topprioriteit

15-02-2021
747 keer bekeken

Het belang van MONO door de ogen
van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

 

Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, was vorig jaar januari aanwezig bij een sessie over MONO. Daar zei hij: ‘Onze wegwerkers worden van hun sokken gereden door appende verkeersdeelnemers, werkelijk onverantwoord’. We spreken Verhagen opnieuw over het belang van verkeersveiligheid.

Het ledenbestand van Bouwend Nederland bestaat uit ongeveer 4.500 aannemers en infrabouwers, met in totaal honderdduizenden werknemers. Variërend van de aannemer op de hoek, gespecialiseerde infrabouwers tot de bekende grote (inter)nationale spelers.

Mobiliteit essentieel onderdeel van ons werk

‘Bij ons werk hoort dat je veel op de weg zit. Veiligheid is bij ons een topprioriteit. Wij willen dat onze mensen iedere avond weer veilig thuiskomen. Helaas zitten we nog steeds in de top-3 van meest onveilige sectoren. Je kunt je voorstellen dat we daar absoluut uit willen komen.’

Integrale benadering

‘Veiligheid stopt bij ons niet op de bouwplaats. Alle activiteiten die een werknemer dagelijks uitvoert, moeten veilig gebeuren. Deelnemen aan het verkeer moet dus ook veilig gebeuren. Het MONO-gedachtegoed sluit daarbij naadloos aan. Want als onze wegwerkers van hun sokken worden gereden door appende verkeersdeelnemers, spreekt het vanzelf dat wij een bijdrage leveren aan het terugdringen van dit onverantwoorde gedrag. Deze voorbeeldrol als sector vinden we cruciaal.'

Veiligheid uit competitieve sfeer

‘Als branche hebben we uiteraard ook invloed. Onze inspanningen zijn erop gericht veiligheid op allerlei gebieden te bevorderen. Zo voeren wij lobby om veiligheid uit de competitieve sfeer te halen. Het moet geen concurrentievoordeel bieden als je bepaalde veiligheidsvoorzieningen negeert. Veiligheid vinden we gewoon randvoorwaardelijk. In écht alle facetten van ons werk. Daar zijn we bijzonder fel op.' 

Niet in regenachtige namiddag gefikst

‘Wij beseffen heel goed dat de implementatie van een veiligheidscultuur vraagt om een langjarig programma. Een cultuurverandering kost immers tijd en zoiets fiks je niet tussen de soep en de aardappels. De overheid moet dat ook beseffen: een programma zoals MONO-zakelijk waarbij de overheid - heel terecht overigens - een appèl doet op werkgevers, is iets van de lange adem. Vasthouden en volhouden dus. Kijk maar naar de BOB-campagne. Door jarenlang op datzelfde aambeeld te blijven slaan en die boodschap consequent te blijven herhalen, beklijft dat écht. En kijk naar onze kinderen: voor hun generatie is het volstrekt not done om met drank op achter het stuur te kruipen. Zo moeten we verkeersveiligheid en MONO ook benaderen.’

Foto Maxime Verhagen: Sanne van der Most

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.