Bouwend Nederland: veiligheid - dus ook verkeersveiligheid - als topprioriteit

15-02-2021
810 keer bekeken

Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, was vorig jaar januari aanwezig bij een sessie over MONO. Daar zei hij: ‘Onze wegwerkers worden van hun sokken gereden door appende verkeersdeelnemers, werkelijk onverantwoord’. We spreken Verhagen opnieuw over het belang van verkeersveiligheid.

Het ledenbestand van Bouwend Nederland bestaat uit ongeveer 4.500 aannemers en infrabouwers, met in totaal honderdduizenden werknemers. Variërend van de aannemer op de hoek, gespecialiseerde infrabouwers tot de bekende grote (inter)nationale spelers.

Mobiliteit essentieel onderdeel van ons werk

‘Bij ons werk hoort dat je veel op de weg zit. Veiligheid is bij ons een topprioriteit. Wij willen dat onze mensen iedere avond weer veilig thuiskomen. Helaas zitten we nog steeds in de top-3 van meest onveilige sectoren. Je kunt je voorstellen dat we daar absoluut uit willen komen.’

Integrale benadering

‘Veiligheid stopt bij ons niet op de bouwplaats. Alle activiteiten die een werknemer dagelijks uitvoert, moeten veilig gebeuren. Deelnemen aan het verkeer moet dus ook veilig gebeuren. Het MONO-gedachtegoed sluit daarbij naadloos aan. Want als onze wegwerkers van hun sokken worden gereden door appende verkeersdeelnemers, spreekt het vanzelf dat wij een bijdrage leveren aan het terugdringen van dit onverantwoorde gedrag. Deze voorbeeldrol als sector vinden we cruciaal.'

Veiligheid uit competitieve sfeer

‘Als branche hebben we uiteraard ook invloed. Onze inspanningen zijn erop gericht veiligheid op allerlei gebieden te bevorderen. Zo voeren wij lobby om veiligheid uit de competitieve sfeer te halen. Het moet geen concurrentievoordeel bieden als je bepaalde veiligheidsvoorzieningen negeert. Veiligheid vinden we gewoon randvoorwaardelijk. In écht alle facetten van ons werk. Daar zijn we bijzonder fel op.' 

Niet in regenachtige namiddag gefikst

‘Wij beseffen heel goed dat de implementatie van een veiligheidscultuur vraagt om een langjarig programma. Een cultuurverandering kost immers tijd en zoiets fiks je niet tussen de soep en de aardappels. De overheid moet dat ook beseffen: een programma zoals MONO-zakelijk waarbij de overheid - heel terecht overigens - een appèl doet op werkgevers, is iets van de lange adem. Vasthouden en volhouden dus. Kijk maar naar de BOB-campagne. Door jarenlang op datzelfde aambeeld te blijven slaan en die boodschap consequent te blijven herhalen, beklijft dat écht. En kijk naar onze kinderen: voor hun generatie is het volstrekt not done om met drank op achter het stuur te kruipen. Zo moeten we verkeersveiligheid en MONO ook benaderen.’

Foto Maxime Verhagen: Sanne van der Most

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen