Scoober vervoert maaltijden met fiets of e-bike, vooral bestuurd door parttime studenten in de leeftijdscategorie van 16-25 jaar. Al meer dan 20 jaar een booming business.
Uitgebreide onboarding
‘Verkeersveiligheid is voor ons écht een essentiële kernwaarde. We investeren flink in opleiding en training. Dat is de "onboarding" van nieuwe bezorgers. Onze nieuwe collega’s halen we als het ware door de veiligheidswasstraat. Met presentaties en filmpjes laten we zien in wat voor soort verkeerssituaties onze maaltijdbezorgers terecht kunnen komen en wat wij dan van hen verwachten qua houding en gedrag. Dan hebben we het niet alleen over gevaarlijke kruispunten, of gladde tramrails, maar ook over de drukte van een stad als bijvoorbeeld Amsterdam.'
'Daarna volgt een praktijkoefening met een zogenaamde "driver captain", een door de wol geverfde collega die een dag met je meegaat en je confronteert met de meest ingewikkelde situaties. Je krijgt direct feedback en tips hoe je het nog beter kunt doen. En dat herhalen we met enige regelmaat.'
Interactie met wegbeheerders
‘Naast investeren in onze bezorgers en ze op pad sturen met de juiste tools (zoals een telefoonhouder), voeren we ook gesprekken met gemeentes vanuit hun rol als wegbeheerder. Die gesprekken laten we zoveel mogelijk voeren door onze bezorgers zelf. Zo stuurden we onlangs 20 bezorgers naar een overleg met de gemeente Amsterdam om te spreken over specifieke gevaarlijke kruispunten of rotondes. Want wie weet nou beter dan onze bezorgers waar die gevaarlijke punten zijn. En met welke verbeteringen dat dan opgelost kan worden. Wij merken dat we op deze manier ook effectief zijn als het gaat om het verzilveren van concrete maatregelen.'
Feedbackloop
‘Daarnaast is het organiseren van een zogenaamde feedbackloop cruciaal. De app die onze bezorgers gebruiken, geeft hen een duidelijke uitleg over de details van het ophalen (bij een restaurant) of het afleveren (bij een klant) van de maaltijden. In geval van onverwachte situaties kan men support krijgen van onze afdeling ‘Live Operations’. Denk bijvoorbeeld aan een dichte deur, omdat de klant nog niet thuis is, of een moeilijk te vinden bezorgadres. Van die details leren we voor een volgende keer. Zo wordt ons totale bezorgproces niet alleen efficiënter, maar ook veiliger.'
Gamification
'Als we dit gesprek over één of twee jaar zouden voeren, weet ik zeker dat we verder zijn met zaken als gamification, waarbij we onze bezorgers belonen voor goed en veilig gedrag. Technisch kan dat en we zien dat collega’s daar hele goede resultaten mee scoren. Werkplezier, klantwaarde en veiligheid gaan dan hand in hand. Win-win heet dat!’