De vloot is onderdeel van een netwerk van meer dan 1.100 trekkende eenheden.
Serieuze chauffeursopleiding
‘Ewals vindt een professionele interne chauffeursopleiding belangrijk. Iedereen die voor ons aan de slag gaat, ook de chauffeurs die in dienst zijn bij onderaannemers, volgt zo'n opleiding. Je krijgt echt niet zomaar een blinkende truck mee, dat moet je verdienen. Daar moet je naartoe groeien. Daarvoor ontwikkelden we een 6-stappen-plan. Dat is niet alleen een zware screening (met onder meer een controle op referenties en een bewijs van goed gedrag), maar ook een rijtest op locatie. Daarna nodigen we nieuwe collega’s uit deel te nemen aan ons opleidingsprogramma. Dat bestaat uit klassikale trainingen, een digitale leeromgeving en we maken gebruik van virtual reality. Na de opleiding moet je voor een test minimaal 70% scoren om als Ewals-gecertificeerde chauffeur te mogen beginnen.'
'Pas dan mag je de truck op. Maar, nog niet alleen. Je rijdt enkele weken samen met een ‘mentor chauffeur’. Je krijgt direct feedback op je rijgedrag. Daarnaast hebben we zwaar geprotocolleerde werkprocessen die secuur beschreven staan. Niets laten we aan het toeval over. We verwachten uiteraard dat onze chauffeurs ernaar handelen. Opgedane ervaringen gebruiken we vervolgens weer in ons opleidingsprogramma.’
Ongestoord én ongestrest onderweg
‘De filosofie van Ewals is duidelijk: organiseer het werkproces vooraf adequaat en vertel de chauffeur voor aanvang van de rit exact wat wordt verwacht. Dan kan de chauffeur veilig en ongestrest op pad. Daarom zijn al onze trucks uitgerust met een boordcomputer die in verbinding staat met ons planningssysteem. Het apparaat wijst de chauffeur exact de weg naar zijn bestemming aan de hand van guided routing. Zo voorkomen we verrassingen en kan de chauffeur letterlijk ongestoord zijn werk doen. Geen gedoe dus met berichten onderweg. Juist dat vergroot de verkeersveiligheid enorm. In het verlengde daarvan: onze Ewals Companion app – voor communicatie met en tussen chauffeurs – mag vanzelfsprekend alleen worden gebruikt tijdens rustperioden.’
Missers analyseren we allemaal
‘Natuurlijk gaat er ook bij ons ook weleens wat mis. Dat komt vaak door de drukte onderweg. Daarom hebben we al onze trucks begrensd op een snelheid van 85 km per uur. Inhaalmanoeuvres met zo’n gevaarte – denk alleen al aan de blinde hoek – blijven een ontzettend groot risico. Dat willen we echt beperken tot het absolute minimum. We adviseren onze chauffeurs dan ook om in een treintje te blijven rijden. Daarnaast nemen we onveilige situaties bijzonder serieus en rapporteren we deze in een zogeheten non-conformity report. In geval van herhaaldelijke fouten nemen we corrigerende maatregelen, maar gelukkig is dat zelden nodig. Onze aandacht voor verkeersveiligheid zorgt er niet alleen mede voor dat onze chauffeurs hun werk onbezorgd kunnen uitvoeren, maar draagt bovendien bij aan onze aantrekkelijkheid als werkgever.’