Royal HaskoningDHV: gedragsverandering kost tijd, blijf het stimuleren

06-04-2021
{0} reacties

De missie van Royal HaskoningDHV is ‘Enhancing Society Together’, gebaseerd op veiligheid, gezondheid en duurzaamheid. Verkeersveiligheid hoort ook bij die missie. We spreken erover met Anton van der Sanden, directeur Nederland.

Van der Sanden is verantwoordelijk voor ruim 3.000 professionals en een leasevloot van zo’n 575 auto’s.

Incident met een opdrachtgever

‘De wake-up call om verkeersveiligheid mee te nemen in het mobiliteitsbeleid kwam doordat een van onze collega’s in de auto was gebeld door een Shell opdrachtgever. Die vond dat volstrekt onacceptabel. Dat was het moment waarop we dachten "hier moeten we nu echt werk van gaan maken." Maar vergis je niet: zo’n gedragsverandering kost veel tijd voordat je resultaten ziet. Inmiddels zijn we 10 jaar verder. Nog steeds vraagt het dagelijks om aandacht. Je moet het blijven stimuleren.’

Verbod op conference calls

‘Een verbod op bellen in de auto vonden we een brug te ver. Onze mensen zijn professionals, die goed kunnen omgaan met hun eigen verantwoordelijkheid. Daarom zeggen we: als je belt, hou het dan kort, minder dan één minuut. Beperk het tot een compacte boodschap. Maar over conference calls zijn we heel helder: dat is gewoon not done.'

Veiligheid en gezondheid

‘Het is bij ons normaal om een opdracht te beginnen met een veiligheids- en gezondheidsplan (V&G). Dat staat als een van de eerste activiteiten op de agenda. Zo maken we het veiligheidsbeleid concreet. Je merkt dat mensen elkaar erop aanspreken. Maar ook onze opdrachtgevers. We maken het onderwerp bespreekbaar.'

Niet terugvallen in oud gedrag

‘Wat ik écht erg zou vinden is als we direct na corona weer met z’n allen terugvallen in oud gedrag. Wij gaan over tot hybride werken (2/3 dagen per week thuiswerken) en nemen dus minder deel aan het verkeer. Hier ligt een kans voor Den Haag om meer richting te geven, zodat we ook na corona met z'n allen minder onderweg zijn. Dat komt de verkeersveiligheid alleen maar ten goede!’

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen