‘Eind vorige eeuw hadden we in één jaar 2 dramatische ongelukken. Vanaf dat moment zijn we gaan investeren in veiligheid. De wereld van infra is anders dan bijvoorbeeld die van supermarktdistributie en vervoer van gevaarlijke stoffen. Die zijn qua voorschriften, procedures en protocollen aanzienlijk verder. Dus we hebben behoorlijk moeten pionieren. Maar ik ben er écht trots op dat bijvoorbeeld mijn vader de dodehoeksticker heeft uitgevonden.'
'Vijf jaar geleden hebben we weer een heftig bedrijfsongeval meegemaakt . Dat was het moment om over de gaan naar ‘veiligheidsbeleid 2.0’. In 2019 sleepten we de prestigieuze prijs van veiligste transportbedrijf in de wacht !’
Investeren in veiligheid
‘Er gebeurt vanalles om en naast de vrachtwagen. Zeker in de steden, waar fietsers en voetgangers continu passeren. Daarom investeren we in lage(re) cabines, de meest geavanceerde camera’s (die niet 140graden maar meer dan 170 graden zicht geven), achteruitrijcamera’s, dodehoekspiegels, etc. We willen dat onze chauffeurs onderweg zijn met de beste spullen.'
Mentor chauffeur
‘We investeren ook volop in houding en gedrag. Nieuwe collega’s krijgen een mentor chauffeur. Dat is iemand die nieuwe chauffeurs in de infra wat extra’s wil meegeven. Een nieuwe chauffeur mag pas alleen de weg op als die mentor dat ook volledig verantwoord vindt. We monitoren ook het rijgedrag van onze chauffeurs. Hoe hard trek je op, laat je je voertuig wel voldoende uitrollen, rem je niet te abrupt, laat je je wagen niet onnodig stationair draaien. De collega’s die herhaaldelijk onder de maat scoren op bijvoorbeeld anticiperen nodigen we uit voor een indringend gesprek ter bevordering van de verkeersveiligheid.’
Attractieve werkgever
‘Door jarenlang investeren in veiligheid besparen we op kosten (minder schades, lagere verzekeringspremie, besparing op brandstofkosten, lagere onderhoudskosten), maar vooral op de attractiviteit van ons als werkgever. Medewerkers zijn gemiddeld 11 jaar in dienst, met uitschieters naar 30-35 jaar. En het ziekteverzuim ligt onder de 2%. Daar zijn we trots op!’