Tata Steel IJmuiden: professioneel ontwikkeld veiligheidsdenken – óók voor de mobiele werkplek

30-04-2021
{0} reacties

Marco Workel is director HSSE (Health, Safety, Security and Environment) van Tata Steel IJmuiden. Hij is verantwoordelijk voor de veiligheid van zo’n 9.000 collega’s. Maar ook voor de veiligheid op hun bedrijfsterrein met een omvang van 750hectare en een wegennet van zo’n 80km.

'In 2008 werden we pijnlijk getroffen door een dodelijk verkeersongeval van een collega in onze UK-vestiging. Dat was de aanleiding om verkeersveiligheid prioriteit te geven. Veiligheidsbewustzijn wilden we doortrekken in de mobiele werkplek’.

Safety centre

‘Iedere twee jaar gaan al onze collega’s door het ‘safety centre’ waarin hen de consequenties van veiligheidsrisico’s wordt bijgebracht. Denk aan werken met elektriciteit of gas, maar ook verkeersveiligheid. We laten bijvoorbeeld zien wat de consequenties zijn van afleiding in het verkeer als je zit te bellen of bezig bent met je navigatie. Of bijvoorbeeld de impact van je snelheid op je remweg. Wat gebeurt er als een kind plotseling achter een bal aanrent terwijl jij daar net rijdt. Heel confronterend. Op onze eigen site zijn we scherp op het voorkomen van afleiding in het verkeer: géén radio, niet eten, niet bellen (ook niet hands-free).'

Géén vrijblijvendheid

‘We zijn ook streng in het handhaven van alle gemaakte veiligheidsafspraken. Zo hebben we naast borden die je snelheid meten  een aantal handhavers die 24/7 actief zijn. Zij controleren op zaken als het dragen van je gordel, snelheid en het gebruik van een telefoon. We sanctioneren ook als collega’s ons bedrijfsverkeersreglement niet opvolgen. Dat gaat van een schriftelijke waarschuwing tot schorsing. Dat is helaas nodig, blijkt uit het feit dat we maandelijks meerdere disciplinaire maatregelen moeten nemen.'

Preventieve maatregelen

‘Door corona werken al onze kantoormedewerkers thuis. Dat heeft een gunstige uitwerking op onze verkeersveiligheid. Daarom zetten we in op hybride werken als alles straks weer normaal is. Maar we zetten al sinds 1948 pendelbussen in voor woon-werkverkeer. Strekkend van Den Helder tot voorbij Leiden. Zo beschermen we onze mensen beschermen tegen het in slaap vallen op de terugweg na een intensive nachtdienst.’

Techniek helpt

‘Nieuwe technische toepassingen helpen absoluut om verkeer veiliger te maken. Denk  aan camera’s voor die enorme trucks die achteruit moeten insteken. Ik weet zeker dat technische snufjes ons ook in de toekomst nieuwe mooie toepassingen gaan opleveren. En dat is hard nodig: jaarlijks zijn er nog steeds zo’n twintig incidenten te betreuren, waarvan een paar in het verkeer. Dat moeten we verder omlaag krijgen, daar werken we hard aan, iedere dag weer opnieuw!’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen