Louwman Group: toonaangevend in mobiliteit betekent ook toonaangevend in verkeersveiligheid

12-05-2021
{0} reacties

Louwman Group is een familiebedrijf dat denkt in generaties. Dat doen ze al bijna een eeuw. Ze zijn bekend van het hun importeurschap van Toyota, Lexus en Suzuki. Ook zijn ze dealer van toonaangevende merken en actief in de wereld van verzekeringen, kredieten en lease. We spreken CEO John Heller.

Door Hans Bakker & Dirk-Jan de Bruijn

Het portfolio van Louwman Group is nóg breder dan je in eerste instantie denkt: ze zijn ook aanwezig in de mobiliteitswereld voor mensen met een fysieke beperking, in fietsen, in autodelen en bijvoorbeeld in advisering van bedrijven op gebied van mobiliteitsbeleid. Veel landgenoten zullen Louwman bovendien kennen van het prestigieuze Louwman Museum – waar je compleet wordt ondergedompeld in de geschiedenis van de mobiliteit sinds 1800.

Nieuwe techniek

‘Ik ben geen geboren automan, ik kom uit de wereld van de banken en verzekeraars. Maar als ik zie wat zich allemaal afspeelt in automotive dan zie ik dat nieuwe techniek ons geweldig gaat helpen. En dan heb ik het niet alleen over elektrificering van de aandrijving, maar ook over connected customer services, sharing en autonoom rijden. We zien het ‘Netflixen’ van auto’s: ontwikkelingen van bezit naar abonnementen. Maar ook arrangementen voor het leasen van fietsen, Speed Pedelecs, CargoBikes en e-bikes, gebaseerd op het betalen naar gebruik. Daarom investeren we fors in innovaties. Niet alleen in fossil free  (waterstof, hybride en batterij-elektrisch), maar ook bijvoorbeeld in vormen van autodelen zoals Amigo carsharing, en WeGo (corporate carsharing).'

Lange termijn partnership – passend bij het familiebedrijf

‘Wij zijn al Toyota importeur sinds 1964. En Toyota heeft onder meer tot doel het aantal verkeersdoden te reduceren tot nul. Ander voorbeeld: Mercedes Benz is onze belangrijkste leverancier van bestelwagens en trucks. De Actros staat bekend als de veiligste truck met onder meer de digitale spiegel om de dode hoek-ongevallen te vermijden.'

Veiligheidssystemen van auto’s zijn indrukwekkend verbeterd

‘Realiseer je eens hoe er in de afgelopen periode is geïnvesteerd in voertuigveiligheid. Denk maar aan zaken als de permanente verbetering van sensoren en remsystemen, afstand ten opzichte voorliggers of keep your lane. Het spreekt voor zich dat dit valt of staat met het permanent opleiden van onze servicemonteurs. Zij moeten al deze complexe veiligheidssystemen kennen en ze kunnen herstellen ook na een ongeval. In combinatie met de jaarlijkse APK-check zorgen we zo ook voor frequent onderhoud. Schaduwkant is dat ons land – op Albanië na – het oudste wagenpark van Europa heeft. Veel veiligheidssystemen in onze auto’s zijn niet up-to-date. Een gevolg van de te dure nieuwe auto’s door de hoge aanschafbelasting BPM. Iets wat binnen de cirkel van invloed ligt van de overheid zelf.'

Gedragsverandering is veel lastiger: verschillende doelgroepen vragen verschillende aanpakken

‘Je hoeft geen profeet te zijn om te voorspellen dat gedragsverandering verreweg het taaiste is in het bevorderen van verkeersveiligheid en MONO. Mijn beeld is dat je daarbij moet segmenteren, iedere doelgroep vraagt een andere benadering. Professionele chauffeurs van bedrijfswagens, bussen en taxi’s kennen andere uitdagingen als bijvoorbeeld doelgroepvervoer van leerlingen, gehandicapten, of senioren. En bij particuliere chauffeurs van personenwagens vragen jongere chauffeurs een heel andere benadering dan de meer senior chauffeurs. En dit alles nog los van de omgeving: landelijk versus stedelijk, hoofdwegen- of onderliggend wegennet, enzovoorts.

Kijk, met een campagne zoals de landelijke MONO-campagne leg je de basis. Je zult er alleen wél blijvend mee door moeten gaan. Anders zakt het weg. Maar met een campagne alleen ben je er niet. Dit vraagt om professionele opleidingen, trainingen, advies en pakkende voorbeelden. Plus uiteraard handhaving met slimme camera’s en in-auto beperkingen van social media.'

Rol retail bij gedragsverandering

‘In alle eerlijkheid: jullie hebben me geprikkeld. Want tot gisteren was er op onze websites gewoon géén aandacht voor campagnes als BOB of MONO. Daarom heb ik voorafgaand aan dit interview tegen onze marketeers gezegd: dit gaan we voortaan wél doen. Het past bij onze verantwoordelijkheid voor veilige mobiliteit. De aandacht voor overheidscampagnes en campagnes van Veilig Verkeer Nederland op sites als auto.nl, louwman.nl, Suzuki.nl, Toyota.nl gaan we voortaan meenemen. En mijn advies aan jullie: geef de retail een dominantere rol in het uitdragen van jullie boodschap. Zorg ervoor (via hun koepels als RAI Vereniging, VNA en BOVAG) dat dealerbedrijven zich óók verantwoordelijk gaan voelen om hun klanten uit te leggen hoe cruciaal MONO rijden is. Aan welke gevaren hun klanten zich blootstellen als ze appen achter het stuur. Feit is dat we tot wel 57% trager reageren als we een touchscreen bedienen.'

Aanpassingen aan onze infrastructuur

‘De cirkel is écht pas rond als óók de infrastructuur meeademt in het prioriteren van verkeersveiligheid. En dat moet in toenemende mate in dialoog met frequent users. Geef de gebruiker daarin een zodanig positie dat dat je zijn of haar suggesties serieus neemt. Want zeg nou zelf, diegene die het vaak gebruiken, die weten toch waar de zwakke plekken zitten? Laat die gebruiker op dat front ook maar toeleverancier zijn. Dat is win-win.’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen