CGI: onze cultuur én structuur zijn bepalend voor verkeersveiligheid

18-06-2021
1149 keer bekeken

We spreken de directeur CGI Nederland, Dirk de Groot. Ook zijn collega Peter Paardekooper, verantwoordelijk voor operations (waaronder mobiliteit), sluit aan. CGI is een Canadese multinationale onderneming, actief op het gebied van informatietechnologie en business consultancy.

In Nederland werkt het bedrijf met zo’n 2.500 collega’s en met dik 1.500 leaseauto’s op de weg – los van eigen vervoer, deelauto’s, openbaar vervoer en fietsen. Prachtig om te zien hoe het aspect verkeersveiligheid is verankerd in zowel de cultuur als de structuur van CGI.

Geen matrixorganisatie

‘Kijk, CGI is een familiebedrijf. Waarmee we in tegenstelling tot andere ICT-bedrijven wél op de lange termijn kunnen denken en acteren. Daarnaast geloven we erg in think global, act local. We opereren lokaal met de mensen die dáár wonen. Die dus de taal van die lokale klanten spreken. Deze knowhow wordt aangevuld met onze expertise vanuit de gehele wereld. Het werkt dus heel simpel: woon je in Maastricht, dan word je ingezet bij onze klanten dáár. Dat scheelt heel veel onnodige reistijd en is belangrijk om de risico’s voor onze mensen beheersbaar te houden. Bijkomend voordeel: onze collega’s kunnen zo ook met de fiets naar het werk!’

Kantoren door het gehele land

‘Maar er is nog iets: we hebben 7 kantoren in de regio. Die zijn verdeeld over heel Nederland, we hebben geen gecentraliseerd hoofdkantoor. Als je niet bij de klant of vanuit huis werkt is er dus altijd wel een kantoor in de buurt waar je kunt werken – en die zijn veelal makkelijk met het OV bereikbaar. Ook dat scheelt weer veel onnodige reistijd met alle schaduwkanten van dien.’

Belang van welzijn

‘Maar het belangrijkste is denk ik het feit dat we echt geven om onze mensen. We willen écht weten hoe het met je gaat. Niet voor niets dat we bij aanvang van al onze meetings juist daarmee beginnen. En die persoonlijke aandacht voor elkaar past ook bij de waarden van ons als familiebedrijf. Dat koesteren we dus ook – inclusief de aandacht voor de mobiele werkplek. Het mensgericht ondernemen werkt blijkt wel uit onze verloopcijfers: bij ons is dat 8% op jaarbasis, in de branche tot wel 25%.’

Elkaar aanspreken

‘Vanuit onze cultuur zien wij het als ieders verantwoordelijkheid om zorgvuldig om te gaan met veiligheid in het verkeer. Bij CGI is bellen in de auto daarom niet strikt verboden. Praatje pot-achtige korte telefoontjes vinden we prima, maar zeker geen ingewikkelde zakelijke discussies als je tegelijkertijd een auto bestuurt. In dat geval spreken we elkaar daarop aan. “Ik hoor dat je belt vanuit de auto, zal ik je later terugbellen?”

Collega’s die de verkeersregels fors overschrijden inviteren we voor een pittig gesprek met hun leidinggevende. Het behoeft geen betoog dat zulk gedrag volstrekt niet past bij onze cultuur. Dat deze werkwijze effectief is blijkt ook wel uit het aantal incidenten. Dat is zeer beheersbaar.’

Tip voor collega-werkgevers

‘Ik heb zeker een tip voor mijn collega-werkgevers. Binnen CGI kennen we – net als bij veel concullega’s – 3 stakeholders: onze klanten, onze collega’s en onze aandeelhouders. Bij ons moeten de belangen van deze 3 groepen volledig met elkaar in balans zijn. In toenemende mate zien we hier nog een 4e stakeholder bij komen: de community waarin je leeft. Dat wordt versterkt door de huidige coronacrisis, waardoor veel van onze professionals thuiswerken. Ook dat moet in evenwicht zijn als je zakelijk optimaal wil kunnen performen. Als je zo’n beleid goed hebt verankerd in je bedrijfsaanpak, gecombineerd met de aandacht voor de mens, dan hoef je geen extra prioriteit te geven aan het onderwerp verkeersveiligheid. Dan is dat gewoon een vanzelfsprekendheid!’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen