Buurtzorg: 'Onze professionals nemen hun verantwoordelijkheid, ook als ze mobiel zijn'

24-08-2021
{0} reacties

Als één organisatie de afgelopen periode in de kijker heeft gestaan met het operationaliseren van zelfwerkzaamheid, -sturing en -organisatie, is het Buurtzorg wel. Oprichter Jos de Blok vertelt hoe Buurtzorg de mobiele werkplek van 15.000 verplegende en verzorgende collega’s heeft ingericht.

De professionals van Buurtzorg verlenen thuiszorg aan meer dan 100.000 cliënten per jaar. De organisatie zorgde met haar aanpak voor een ware revolutie in de wereld van verpleging en thuiszorg voor – zelfs internationaal.  

Volwassen en verantwoordelijke professionals

‘Het principe van Buurtzorg is heel simpel: organiseer het lokaal. Wij hebben zo’n 1.000 operationele teams, met allemaal volwassen en verantwoordelijke professionals. Die zijn prima in staat hun eigen werk in te richten en zitten niet te wachten op protocollen die zijn samengesteld vanachter een bureau in een hoofdkantoor. Want realiseer je dat het in ons werk overwegend gaat over héle complexe situaties, zoals ernstig zieke cliënten of mensen die overlijden. Daarvoor moeten onze medewerkers intensief samenwerken met andere professionals, zoals fysiotherapeuten of huisartsen. Wat precies nodig is, is sterk afhankelijk van de situatie waarin de hulpbehoevende zich bevindt. Daarom is ons uitgangspunt dat je uitdagingen en problemen daar bespreekt waar ze zijn. In je eigen team dus, met je directe eigen collega’s. Anders gezegd: heb het erover met elkaar.’

Onze mensen zijn altijd onderweg

‘Om ons werk te kunnen doen, moeten we mobiel zijn. We gaan immers naar de mensen thuis. Door onze lokale aanpak zijn onze reisafstanden overzichtelijk. Zeker in de stedelijke omgevingen. Daar maken onze professionals steeds meer gebruik van elektrische fietsen. In de rustigere gebieden hebben we zo’n 600 tot 700 leaseauto’s’ beschikbaar.

Veilig en verantwoord omgaan met mobiliteit

‘Door onze professionals de ruimte en het vertrouwen te geven om hun eigen werk in te richten, gedragen ze zich altijd veilig en verantwoordelijk. Niet alleen als ze bij onze cliënten thuis zijn, maar ook onderweg. Een top down-achtig opgezette werkinstructie past bij ons gewoon niet. De cijfers qua schade of incidenten laten zien dat deze aanpak succesvol is. Want het aantal ongevallen is gelukkig verwaarloosbaar. Zeker afgezet tegen het aantal uren dat onze collega’s onderweg zijn’.  

Onze mensen hebben veel lokale contacten

‘Het principe achter MONO-zakelijk – dat de overheid werkgevers stimuleert hun verantwoordelijkheid te nemen voor de verkeersveiligheid van medewerkers – vind ik erg passen bij de uitgangspunten van Buurtzorg. Want om ons werk effectief te kunnen doen, moeten onze mensen ook goede lokale contacten hebben. Met een gemeente bijvoorbeeld, over een losse stoeptegel waar onze cliënten over kunnen vallen. Of met de woningbouwvereniging over een gevaarlijke situatie rondom een woning. Juist die verbindingen tussen al die spelers zijn zo essentieel voor het welzijn van onze cliënten. En daar deden we het toch voor, of niet soms?’  

 Bekijk de MONO-toolkit voor meer inspiratie 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen