Bakker & Co heeft 20 man in dienst. Daarvan zijn zo’n 9 collega’s frequent op pad vanuit hun rol als sales engineer of monteur. Jaarlijks rijden zij gemiddeld 40.000 km per auto. Gelukkig is het aantal schades en ongelukken minimaal. Alle reden om aan de baas zelf te vragen wat het geheim is.
Kleinschalig
‘Realiseer je dat Bakker & Co een heel overzichtelijke onderneming is. We zijn met 20 man: dan kent iedereen elkaar door en door. We zijn open naar elkaar en bespreken zaken in goed overleg. Resultante van die cultuur is dat we elkaar als het ware ook een beetje opvoeden. In de geest van: zo werkt dat hier bij Bakker & Co. In feite werken we met ongeschreven regels, en waar nodig een constructief gesprek. Dat marcheert goed met deze aantallen collega’s.’
‘Uiteraard hebben we binnen Bakker & Co ook een uitgebreid berijdersprotocol. Dat is gebaseerd op een goed en professioneel ingevulde rol als “goed huisvader”. Ook MONO-rijden is daarin opgenomen – logisch. Eigenlijk is het bij ons een vanzelfsprekendheid dat je niet gaat zitten appen achter het stuur.’
Ruime planning
‘Onze sales engineers plannen hun eigen agenda. Want zij weten het best hoelang een klantbezoek duurt en welke bezoeken ze makkelijk kunnen combineren – en hoe ze dus zo efficiënt mogelijk kunnen werken. Voor onze monteurs houdt de backoffice de agenda’s bij, maar ook dat loopt gesmeerd. Monteurs hebt altijd ruim de tijd voor een servicebezoek. Vooraf weten ze ook welk type klant ze gaan bezoeken en met welk soort applicatie daar gewerkt wordt. Zo hebben ze altijd de juiste onderdelen en gereedschappen bij zich. Daarnaast wordt voldoende ruimte in de planning opgenomen voor stilstaand bellen of een pauze op een parkeerplaats.’
Randvoorwaarde
‘Het aantal schades waar auto’s van Bakker & Co bij betrokken zijn is miniem. Daar zijn we trots op, want veiligheid is voor ons écht cruciaal. Bekijk eens waar onze mensen hun werk moeten doen als ze bij klanten zijn. In de industrie is veiligheid een absolute randvoorwaarde. Niet voor niets is iedereen uitgerust met persoonlijke beschermingsmiddelen als veiligheidsschoenen, -bril, -helm en -jas. Bakker & Co heeft daarnaast een paar aanvullende regels. Zo is de eerste schade voor ons als werkgever, maar bij een volgende schade wordt het eigen risico verrekend met de berijder. Eenvoudig en duidelijk.’
Toekomst
‘Deze post-coronaperiode laat zien dat ook wij meer en meer overgaan op hybride werken. Sommige van onze taken kun je prima thuis uitvoeren. Dat geldt ook voor het contact met onze klanten. We zullen dus minder op de weg zijn. We kiezen ook voor verdere elektrificering van ons wagenpark. En de techniek gaat ons helpen bij het verder Arbo-proof maken van onze mobiele werkplekken: denk aan zelfrijdende auto’s. Deze ontwikkelingen blijven we combineren met onze cultuur waarin we elkaar aanspreken op veiligheid. Want bij Bakker & Co draait het om mensen!’