Het vervoer vindt hoofdzakelijk plaats in Nederland, met z’n 400 vrachtwagens en 800 collega’s – waarvan zo’n 700 chauffeurs. Typerend voor de aanpak van St. vd Brink is de professionaliteit. De chauffeur staat écht centraal. Mulder: ‘Onze chauffeur vertegenwoordigt immers onze organisatie: hij of zij rijdt rond met onze glimmende trucks waar met koeienletters ons logo op staat.’
Compleet palet
‘St. vd Brink gelooft in een professionele aanpak. Van al onze bedrijfsprocessen. Van de interactie met onze klanten. Van de inrichting van een bedrijventerrein of de hub van een verlader, waar we als bedrijf bij betrokken zijn. Van de wijze waarop onze chauffeurs worden opgeleid.’
‘Maar we denken ook na hoe we als organisatie invulling geven aan het binden, boeien en behouden van onze chauffeurs. En hoe de schades en incidenten worden geregistreerd. We kijken wat we daar weer van kunnen leren. Het is gewoon het complete palet, het gaat om álle facetten. Want alleen dan kun je zeggen dat je verkeersveiligheid en het arboproof maken van de mobiele werkplek écht serieus neemt. Wij zien het als een soort filosofie.’
St. vd Brink Academy
‘Mede daarom hebben we als St. vd Brink al een groot aantal jaren onze eigen academie. Daar leiden we onze chauffeurs zelf op. In code95 bijvoorbeeld, gecertificeerd door het CBR. En doordat we het zelf doen, kunnen we de opleiding ook toespitsen op onze eigen specifieke bedrijfsprocessen. Passend bij de wensen van onze verladers en voorzien van onze eigen St. vd Brink-saus. Ervaren chauffeurs vinden het bovendien prachtig om les te geven aan startende collega’s. Zie het als een soort meester-gezel-principe. De ervaren chauffeurs leiden we trouwens ook weer op voor zo’n functie. Want heus niet iedereen is mentor!’
Safety Deal
‘Het zegt denk ik genoeg dat wij een jaar of 5 geleden aan de wieg hebben gestaan van de zogenaamde Safety Deal, samen met enkele collega-vervoerders. We zijn toen met onze verzekeraar TVM een pilot gestart om de interactie met onze opdrachtgever en verlader Kruidvat te verbeteren. We gingen uit van drie dominante aandachtsgebieden op het gebied van veiligheid: de omgeving (hoe ziet het bedrijventerrein eruit, welke routes worden gereden), het voertuig (met features als dodehoekspiegels en camera’s) en het gedrag van de chauffeur (werklast, pauzes, stress, afleiding, interactie met de backoffice). Inmiddels zijn de Safety Deals uitgegroeid tot een ware autoriteit op dit vlak, heel mooi!’
Tevreden verzekeraar
‘Zo’n initiatief als de Safety Deal zijn we niet gestart om er geld te verdienen. Het ging ons om de ambitie. Om de zorg voor onze mensen en de mensen in onze omgeving. Dát was de belangrijkste driver om er energie in te investeren. Maar in alle eerlijkheid: als je dan een pluim krijgt van je verzekeraar dat je het goed doet ten opzichte van collega’s, dat is dan natuurlijk wel erg leuk!’
Smeden van de keten
‘Wij hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de organisatie van goede koppelvlakken met onze opdrachtgevers. Want het gaat natuurlijk om het smeden van een keten. En we weten allemaal dat de zwakste schakel daarin bepalend is voor het totale resultaat. Maar ook al hebben we goed contact met onze opdrachtgevers, we maken ook dagelijks gebruik van de infrastructuur van de wegbeheerders. Als St. vd Brink hebben we onvoldoende schaal en kracht om met alle afzonderlijke wegbeheerders de dialoog aan te gaan. Daarvoor kijken we naar onze brancheorganisatie TLN.’