Een sociaal veilig werkklimaat is van essentieel belang!

10-02-2023
926 keer bekeken

Frank Schrover is Hoofdingenieur Directeur (HID) van de Corporate dienst bij Rijkswaterstaat. Vrij en open kunnen spreken is volgens hem van essentieel belang voor een veilig werkklimaat waarin mensen kunnen floreren. Maar hij weet ook dat houding en gedrag niet zomaar veranderen.

Omdat houding en gedrag niet zomaar veranderen moet je blijven volhouden. Dat is ook zeker het geval bij MONO. We stelden Frank een aantal vragen over verkeersveiligheid, MONO en leiderschap.
 
“Veiligheid is binnen Rijkswaterstaat (RWS) vanzelfsprekend een belangrijk onderwerp. Dat gaat bij ons verder dan alleen veilig reizen of werken. Ik denk dan ook dat MONO daarbij enorm helpend is. Het gaat om het geven van het goede voorbeeld. Maar ook om het uitvergroten van waar het goed gaat. Veranderen gaat nooit vanzelf en vraagt een vreselijk lange adem. Het belangrijkste is dat we het niet loslaten en laten terugvallen. Dan loop je het risico dat het gedrag wat je graag wil zien, niet snel genoeg wordt omarmd.”

 

Wat zijn jouw verantwoordelijkheden binnen RWS? 

“Ik ben verantwoordelijk voor de Corporate Dienst (CD) van RWS, waar NOVA onderdeel van uitmaakt. Bij de CD leveren wij efficiënt producten, diensten en expertise op het gebied van bedrijfsvoering. Aan Rijkswaterstaat zelf als onze primaire klant, maar ook daarbuiten. Wij zijn bezig met een groot scala aan onderwerpen en zijn verantwoordelijk om deze tijdig tot stand te brengen. Dat is boeiend, maar soms ook een zoektocht. Naast deze kerntaak leveren we ook rechtstreeks inhoudelijke bijdragen aan projecten van RWS. Bijvoorbeeld juridische kennis in projectteams en daarmee levert de CD kennis en kunde om de maatschappelijke opgave van RWS te realiseren. De uitdaging vind ik in de breedheid van onze taken en de onderwerpen variëren van duurzaamheid tot vastgoed en van arbeidsmobiliteit tot veiligheid.”

Hoe geef jij als HID vorm aan een veilig werkklimaat?

“Voor mij is een sociaal veilig werkklimaat van essentieel belang om ervoor te zorgen dat mensen kunnen floreren. Dit is dan ook een belangrijk onderwerp voor mij en ik zie het als een randvoorwaarde. Een medewerker die de ruimte krijgt om openlijk te spreken of te sparren met een leidinggevende, zal naar mijn idee met veel energie naar het werk gaan. Zelf probeer ik bijvoorbeeld te benadrukken dat een medewerker niet meteen alle werkzaamheden aan de kant moet schuiven voor mij. Ik begrijp namelijk dat iedereen een eigen programma heeft. Daarnaast zorg ik ervoor dat er in bila’s ruimte is voor het bespreken van zowel persoonlijke als inhoudelijke onderwerpen. Kortom, ik hecht erg veel waarde aan het bespreekbaar maken van wat er speelt.”

Veiligheid zit ook in mobiliteitsbeleid. Als je kijkt naar dat van RWS. Wat kan op het gebied van veiligheid de komende twee tot drie jaar nog groeien?

“Als je het specifiek hebt over veiligheid in het kader van mobiliteit dan denk ik dat we in beweging zijn. Want MONO-denken en handelen begint echt door te dringen. Zelf bel ik helemaal niet meer in de auto. En als ik gebeld wordt dan stop ik wanneer mogelijk op een parkeerplaats en bel dan even terug. Ons directieteam besteedt er ook meer aandacht aan door bijvoorbeeld in de agenda te kijken of iemand onderweg is. Er is dus iets in gang gezet. Maar het gaat allemaal over houding en gedrag en dat is niet met één druk op de knop te veranderen. Hybride werken geeft een boost aan deze verandering door steeds vaker te vragen: “moet ik überhaupt reizen en wat is de toegevoegde waarde van mijn reis?”

Wat zou concreet in jouw cirkel van invloed op korte termijn gerealiseerd kunnen worden?

“We hebben verschillende onderzoeken en ideeën lopen. We willen bijvoorbeeld de komende jaren onderzoeken of alle categorieën auto’s allemaal nog nodig zijn. Daarnaast kijken we ook naar de mogelijkheid om mensen meer gespreid over de week elkaar te laten ontmoeten. Met name fysiek. Want hoe kan je een team zijn als je elkaar alleen maar online ontmoet? Daarnaast loopt het aantal Rijkspersonen-auto’s enorm terug omdat ze niet meer voldoen aan het aantal kilometers. En ook het gebruik van de privé auto is niet altijd even voordelig omdat er een begrenzing zit in de onkosten vergoeding. In de garage hebben we deelauto’s staan. Daarvan is zo’n 20% ongebruikt en we kijken dan ook naar de mogelijkheid om deze uit te faseren. Dus ik denk dat we het aantal auto’s kunnen verminderen, rekening houdend met wat er wel nodig is om met veel werkplezier aan de slag te kunnen zijn. Vaak een kwestie van vooraf goed nadenken en gericht organiseren. Het liefst met duurzame alternatieven. Want dat is natuurlijk wat je heel graag wil.”

In een eerder interview van maart 2021 zei je dat het MONO-gedachtegoed naadloos in de veiligheidsvisie van RWS past. Is dat nog steeds zo en in hoeverre is MONO daarin geïntegreerd?

“Veiligheid is binnen RWS vanzelfsprekend een belangrijk onderwerp. Dat gaat bij ons verder dan alleen veilig reizen of werken. Ik denk dan ook dat MONO daarbij enorm helpend is. Het gaat om het geven van het goede voorbeeld. Maar ook om het uitvergroten van waar het goed gaat. Veranderen gaat nooit vanzelf en vraag een vreselijk lange adem. Het belangrijkste is dat we het niet loslaten en laten terugvallen. Dan loop je het risico dat het gedrag wat je graag wil zien, niet snel genoeg wordt omarmd.”

Rijkswaterstaat Corporate Dienst (CD)

CD ondersteunt de organisatieonderdelen van Rijkswaterstaat op het gebied van Bedrijfsvoering, Communicatie, HRM & Organisatieontwikkeling, Bestuurlijk Juridische Zaken en Vastgoed, Facilitaire en Financiële Diensten en Klantcontact.

NOVA

Per 1 februari 2020 maakt NOVA als netwerkorganisatie deel uit van de Corporate Dienst. NOVA richt zich op de verandering die nodig is om in het werk tijdig te anticiperen op toekomstige complexe, maatschappelijke veranderingen. Waar de CD zich onderscheidt door het leveren van dienstverlening binnen de kaders van vandaag en morgen, blinkt NOVA uit in het aandragen van oplossingen voor de kaders van overmorgen.

 

Lees eerdere Rijkswaterstaat interviews:

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen