Verkeersveiligheid én ongestoord onderweg zit bij ons diep verankerd in onze ongeschreven regels!

07-02-2023
692 keer bekeken

Veel van onze interviews zijn met bestuurders van grote organisaties. Echter heeft het MKB te maken met dezelfde verkeersveiligheid. Daarom vandaag aandacht voor een succesvolle MKB-er: ondernemer Eric Wetzels. Zijn bedrijf Polyfluor is specialist in fluorkunststoffen. Hoe gaan zij bewust onderweg?

Het gros van de werkgevers in Nederland zijn MKB-bedrijven. Dit geldt ook voor Polyfluor, dat  hoogwaardige PTFE producten levert aan klanten in uiteenlopende branches, waaronder de auto-industrie, de medische industrie, de voedingsindustrie, de elektrotechnische industrie en de farmacie. Het bedrijf doet dat met 20 medewerkers – waarvan er zes met een bedrijfsauto frequent op pad zijn. We krijgen een kijkje in de keuken van een betrokken ondernemer in het MKB, die sinds oktober ook actief is als VVD-voorzitter, en zijn Sales Manager Erwin Volkers.

Wij zijn een soort familiebedrijf

Eric, we zijn heel benieuwd hoe jouw MKB-bedrijf Polyfluor omgaat met verkeersveiligheid. Kun je ons dat kijkje in de keuken geven?

‘Dat kan ik zeker! Met 20 collega’s is het hier behoorlijk overzichtelijk. Onze 'keukentafel', waar we met elkaar lunchen als je op kantoor bent en vrijdagmiddag gezellig de week afsluiten, heeft daarin een centrale rol als ontmoetingsplek. Hier worden alle verhalen uitgewisseld. Zo ook over hoe we veilig met elkaar werken. Zowel op de zaak, als onderweg. En dat in combinatie met enerzijds langjarige dienstverbanden en anderzijds een managementstijl waarin onze mensen veel vertrouwen en vrijheid krijgen maakt dat we geen organisatie zijn die werkt met dikke beleidshandboeken. We zijn plat georganiseerd, veel van wat we doen is verpakt in ongeschreven regels. Heel huiselijk en praktisch. En dat marcheert eigenlijk gewoon goed. En als het lekker loopt, waarom zou je het dan veranderen?’

Gamechanger

Never change a winning team zeggen ze wel eens. Merken jullie bij Polyfluor echter wel dat jullie post-covid anders werken dan pre-covid?

‘Corona heeft ook bij ons gezorgd voor een gamechanger. Want voor Corona was thuiswerken gewoon not done. En nu zie je dat digitale overleggen niet meer weg te denken zijn. Een aantal van onze collega’s werkt dan ook voor een deel vanuit huis. Wat niet voor iedereen kan als handelsfirma. Veel dingen moeten nog gewoon op de zaak gebeuren, zoals het printen van pakbonnen. Hoewel we dat inmiddels ook al aan het digitaliseren zijn.

Ook mijn eigen reisgedrag is behoorlijk veranderd – ook ik doe veel digitaal. Zeker zaken die digitaal prima afgehandeld kunnen worden. Hierbij kijk ik veel bewuster hoe ik m'n agenda zo efficiënt mogelijk inricht. Daarnaast zijn we ook bezig met het stimuleren van andere manieren van reizen. Zoals bijvoorbeeld de fiets van de zaak. Ook hebben we elektrificering van ons wagenpark onlangs bekeken, maar dat is nog een brug te ver als je kijkt naar de kosten. We hebben wel een paar hybride auto’s. Wat betreft incidenten of schades beperkt zich dat – gelukkig – tot wat parkeerschades van een gemist paaltje. En wat betreft bellen in de auto; dit gebeurt zo nu en dan nog wel, maar uiteraard altijd handsfree. Die iPhone blijft absoluut in de pocket.’

Trigger voor MBK-ondernemers

Bewuste mobiliteit - veiliger, slimmer en duurzamer onderweg - speelt bij veel grote bedrijven steeds vaker een rol in hun beleid. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit ook in het MKB gebeurt?

‘Tsja, als je mij vraagt hoe je bewust mobiliteitsbeleid meer onder de aandacht kunt krijgen van collega MKB-ers, dan zou ik aan twee knoppen gaan draaien:

Als eerste zou ik meer aandacht vragen voor het onderwerp – en dan wel ingebed in alle facetten van het mobiliteitsbeleid zoals jullie nu doen. Maak daarbij gebruik van de bestaande lokale ondernemersverenigingen, want daar komt het immers allemaal samen!

En als tweede zou ik ook focussen op kostenbewustheid. Realiseer je dat veel ondernemers op de kleintjes moeten letten – helemaal vandaag de dag. Hoge benzine- en dieselprijzen zijn daarbij ook een issue. Óók dat kan bewust mobiliteitsbeleid, denk bijvoorbeeld ook aan het nieuwe rijden, in de kaart spelen. Meer ontspannen achter het stuur, veiliger rijden, besparen op brandstofkosten, minder slijtage aan de auto en banden én bijdragen aan een beter milieu. Een win-win-win-WIN dus: veiliger, slimmer, duurzamer en goedkoper!’

De mening van Erwin Volkers, Sales Manager bij Polyfluor

'Als internationaal opererend bedrijf hebben we veelvuldig contact met onze klanten. Waar we voor Corona nog vaak op de weg zaten om klanten, zeker in Nederland en de ons omringende landen, fysiek te bezoeken, is dat nu vaker een digitale ontmoeting geworden.  Uiteraard moet je een klant of leverancier soms toch wel echt in de ogen kunnen kijken en dan niet via het beeldscherm, dan gaan we bij ze langs.

De collega’s die verder van het bedrijf wonen, werken vaker thuis en daar hebben we goede regelingen voor de thuiswerkplek voor gemaakt. Ons wagenpark is modern en ten dele al hybride. Volledig elektrisch zullen de volgende stappen zijn. Bellen doen we in de auto altijd handsfree en alleen als het niet anders kan. In dat geval in ieder geval zo kort mogelijk, want je bent er toch niet helemaal met je gedachten bij, noch bij de weg, noch bij het gesprek. Al hebben we op dit moment geen uitgebreide handboeken, staat veiligheid wel echt voorop!

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen